طالبان عدالت، صلح و امنیت در افغانستان

زنده باد صلحزنده باد افغانستاننابود باد جنگ و خشونت

مردم افغانستان صلح می خواهند نه جنگ 

طالبان عدالت، صلح و امنیت در افغانستان

زمستان 92 - صلح طلبان افغانستان
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خدایا! . . . در دیده ام نور و در دینم بینش بنه . [امام صادق علیه السلام]
صلح طلبان افغانستان

  پیام صلح

میفروشد جلوه اینک ماه نو از بام صلح                     روشنی تا افگند یکباره اندر شام صلح

 

گرچه دیوشب طرفدار دوام جنگ هاست                    لیک صبح رستگاری میدمد از نام صلح

 

نوکران زرخرید دستگاه باند هاست                          مانع ایجاد صلح ومنبع نارام صلح

 

روز صد طفل وجوان آغوشته درخون میشود              کیست تا از کشته گان گیرد کنون ارقام صلح

 

گرچه باصد هیله ویران کشورم را هرزمان                مینماید دشمن نامرد وخون آشام صلح

 

لیک بایستی کمربندی که اینک  میرسد                    درفروغ مهر حق آخربه ما ایام صلح

 

سربفرمان عدو ایجان منه هوشیار باش                     زانکه دشمن روسیا هست وشود ناکام صلح

 

سنگ وحشت را به روی شیش? دلها مزن                   بادگر کشور ما رامکن سرسام صلح

 

سایه های دشمنان دین ودولت عاقبت                        میشود آهسته محوپرتو آرام صلح

 

آنکه باهر انفجارش صد خرابی آورد                        میکشد بار خرابی ومی فتد دردام صلح

 

انتحار اصلا نشان مرد مومن نیست نیست                 مرگ آنکس بهتر است کاو تلخ سازد کام صلح

 

وحدت دینی وملی ضامن خوشبختی است                  این بود بی شبهه یاران حالیا پیغام صلح

 

اتحاد وانکشاف وارتقا واعتلاست                            بی گمان درهرکجا بینی اگر فرجام صلح

 

باشعار ولاف بیهوده به منزل کی رسی ؟                   کوششی کن تا شوی واقعآ همگام صلح

 

گرهمه بایک سخن بایک قدم همره شویم                   منشیا بیشک شود به این زمان انجام صلح

 

 

 

شعر از شاه علی رضا منشی زاده

منبع: http://www.hpc.org.af/dari/index.php?option=com_content&view=article&id=309:2013-12-30-07-56-51&catid=14:2011-06-08-04-26-13&Itemid=49

 



  • کلمات کلیدی :
  • انجمن صلح طلبان افغانستان ::: سه شنبه 92/12/27::: ساعت 4:56 عصر

    چرا برخی گروه‌های قبیله خاص، خشونت پیشه و برهم زننده نظم اجتماعی هستند؟

     

     

    جنایات طالبان

    افغانستان کشوریست که مردم آن همواره قربانی خشونت بوده و انواع خشونت موجود در دنیا را به تنهایی، تجربه کرده و می‌کنند، بعد از پایان دوره استبداد و تمامیت خواهی حاکمیت فاشیستی و قبیله‌ای در سال 1357، تره‌کی با شعار "کور" "کالی" "دودی" ورکوم = خانه، لباس و نان می‌دهم پا به عرصه سیاسی کشور گذاشت و در عمر کوتاه حکومت خلقی‌ها، شاهد بیشترین جنایات ضد بشری بودیم و دیدیم که کور گور و کالی کفن شد.

    پرچمی‌ها بعد از خلقی‌ها بر اریکه قدرت نشستند و روش آنان را در پیش گرفته و جنایت‌های بیشماری را مرتکب شدند، هرچند در آخرین روزهای عمر ننگین حاکمیت شان، شعار آشتی ملی داده و آزادی نسبی برای مردم فراهم ساخته و اقوام همیشه محروم کشور را نیز در قدرت سهیم ساختند.

    با بسته شدن دوسیه سیاه خلق و پرچم، مجاهدین به پیروزی رسیدند، مردم امیدوار شدند که اینک ثمرات جهاد به بار نشسته و حکومت فراگیر، آزاد و همه جانبه، با ماهیت اسلام حقیقی به وجود آمده است، مردم با اشتیاق غیر قابل توصیف به استقبال مجاهدین شتافتند، آنان شب و روز در انتظار آمدن «وحدت» و «اتحادـ بودند که به آرزوی خود رسیدند!!!.

    چند صباحی از ورود ظفرمندانه‌ی مجاهدین در کابل نگذشته بود که شیشه امید مردم شکست و جنگ‌های داخلی مجاهدین شروع شد و کابل را به ویرانه تبدیل ساخت. آنان در جنایت، گوی سبقت را از کمونیست‌های خلق و پرچم ربودند، چون از کمونیست‌ها انتظار جنایت و وحشی‌گری می‌رفت و از مجاهدین نه! مجاهدین که برای نجات کشور از چنگال روس‌ها تلاش‌های فراوان نموده بودند، یکباره هدف مقدس جهاد را فراموش نموده برای رسیدن به قدرت انحصاری، به حذف فزیکی گروه‌های رقیب اقدام نمودند.

    اقدام به حذف دیگران از صحنه، در حالی صورت می‌گرفت که تجربه حذف دیگران، در قدیم ناکام مانده بود، امیر آهنین افغان؛‌عبد الرحمن خان، برای نابودی برخی اقوام و مذاهب در کشور، اقدام‌های جنون آمیز و خونباری را انجام داده بود اما به حذف و نابودی آنان موفق نشد و تنها دستاوردی که داشت این بود که دیوار وحدت ملی فرو ریخت و تفرقه و نفاق ملی جایش نشست و امیر آتشی که برای دیگران برافروخت و شعله‌ور ساخت، دودش به چشم قبیله حاکم هم رفت، و ما امروز شاهد فقر، عقب ماندگی، و احتیاج همه‌جانبه به بیگانگان هستیم، هرکسی کاسه گدایی در دست گرفته به سمت بیگانگان دست تکدی دراز میکنند، هرچند کاسه گدایی توسط شیطان بزرگ؛ آمریکا و روباه پیر؛ انگلیس کمابیش پر می‌شود و یا در ته کاسه گدایی چند ریال سعودی و یا روپیه پاکستانی و... ریخته می‌شود اما همه میدانیم که بیگانگان یک ریال و روپیه مفت و مجانی به کسی نمی‌دهند، در مقابل هر ریال سعودی که دریافت می‌شود، نفاق و تفرقه ملی تشدید می‌شود و دشمنی و خصومت‌ها افزایش می‌یابد!

    خشونت طالبان

     

    بعد از دوره حاکمیت ناموفق مجاهدین ، به ابتکار آمریکا و انگلیس، در پاکستان گروه طالبان به وجود آمد، گرگانی با لباس میش، ریش بلند و عمامه و لنگی سفید ابتدا مردم را امیدوار ساخت که فرشتگان نجات از راه پاکستان رسیدند و به زودی امنیت، عدالت و صلح را در کشور برقرار می‌سازند.

    طالبان وقتی بر امور مسلط شدند، زنان را از حقوق مسلم شان، محروم ساخته و خانه نشین کردند، مکاتب را بستند و با خشونت تمام صدای آزادی خواهی مردم را در گلو خفه نمودند و در پی تضعیف و سرکوب اقوام غیر پشتون برآمدند، هزاره‌ها ازبک‌ها و تاجیک‌ها و بقیه اقوام ساکن در کشور ر اسخت تحقیر کرده و تنبیه نمودند، آنان حتی بر پشتون‌های منصف و آزادمنش که اعتقاد به برابری و برادری همگانی داشتند، نیز رحم نکردند.

    با طغیان بیش از حد طالبان و اطاعت نکردن از حامیان اصلی؛ آمریکا و انگلیس قهر شان بالا آمد و یک شبه به عمر حاکمیت طالبان با استفاده از نارضایتی عمومی مردم افغانستان، پایان دادند، اما آنان را به کلی نابود نساختند، چون برای ناآرامی کشورهای اسلامی همواره نیاز به طالبان والقاعده و شبیه آنان، را احساس می‌کردند، به صورت پنهان توسط عربستان و پاکستان به تقویت آنان پرداختند و امروز شاهدیم که چه بر سر مردم ما آمده است.

    با آمدن حکومت منتخب امید می‌رفت که کشور آرام شده و اقتصاد رونق یابد و فقر و بیکاری کاهش یافته و زندگی در مسیر درست انسانی قرار بگیرد. اما خشونت همچنان باقی است و همه روزه شاهد سر بریدن بیگناهان، انتحار و تخریب زیر ساخت‌ها سرک ها و ‌پل‌ها هستیم، همه مردم خشونت را لمس نموده و از نزدیک تجربه می‌کنند، صدای انفجار بمب‌های انتحاری طالبان قلب‌های کودکان، پیره‌مردان و زنان را هر لحظه می‌لرزانند.

    کارکرد پنهان طالبان برای جهان غرب

    عربستان و حمایت از ترور

    غربی‌ها ازین موقعیت استفاده نابجای دیگر را نیز می‌کنند، آنان در کشورهای غربی، مواجه با موج اسلام خواهی مردم شان هستند، مردمی که از ابتذال و پوچی گری غربی به ستوه آمده اند و دنبال معنویت هستند، غرب با برجسته نمودن و رسانه‌ی نمودن فعالیت های تروریستی طالبان و القاعده، آنان را به عنوان تصویر زنده اسلام در دنیا به نمایش می‌گذارند، مردم دنیا با دیدن خشونت و سربریدن و جنایات طالبان و امثال طالبان نسبت به اصل دین نیز بدبین می‌شوند، دین اسلام را که دین رحمت و مهربانی است و تنها راه نجات بشریت از گرداب‌های موجود است، را وارونه جلوه داده و آن را مساوی با ترور و وحشت و دهشت می‌نمایانند.

    خشونت از منظر علم روانشناسی

    البرت بندورا معتقد است که الگوهای ارتباطی associational pattern بیشترین تأثیر را بر الگوگیری می‌گذارند، افرادی که با آن‌ها – به اختیار یا به اجبار- در ارتباط هستیم نوع رفتار قابل مشاهده ما را محدود می‌کنند و به همکین جهت، آن‌دسته رفتارهایی که از آن‌ها الگو می‌گیریم، بهتر می‌آموزیم، برای مثال در جامعه افراد ستیزه‌جو، پرخاشگر و مهاجم، رفتارهای انسان دوستانه محدود است و از این رو فرصت آموختن چنین رفتارهای نیز کمتر است.[1]

    کجروی از منظر جامعه شناختی

    نظریه بی سازمانی اجتماعی: مرتن معتقد است انحراف ناشی از ناسازگاری بین اهداف و وسایل نیل به آن اهداف است که هر دو ساخته جامعه است. مثلاً جامعه خود ثروت اندوزی را تشویق می‌کند در حالیکه راه‌های دسترسی بدان را محدود می‌کند. در چنین وضعیتی حالت‌های پنج‌گانه جلوه‌گر می‌شود:

    1. همنوائیconformity: پذیرش اهداف فرهنگی و وسایل نهادینه شده.
    2. نوآوری innovation: پذیرش اهداف فرهنگی و انکار وسایل موجود و به جای آن‌ نوآوری در وسایل.(دزدی، رشوه و ...)
    3.  مناسک‌گرائی ritualism: پذیرش وسایل و انکار اهداف. مثل پای‌بندی به مقررات خشک بدون توجه به اهداف مورد نظر در قوانین.
    4. انزوا طلبی retreatism: عدم پذیرش اهداف و وسایل نهادینه شده و عدم جایگزینی اهداف و ابزارهای جدید. مثل روی آوردن به مواد مخدر و دوری کردن از جامعه.
    5. شورش rebellion: جایگزین کردن اهداف و وسایل مورد قبول خود به جای اهداف و وسایل مرسوم و متداول در عین حال به گونه‌ای عمل می‌کند که باعث حذف فیزیکی او نشود مثل اعضاء گروه‌ها و احزاب سیاسی تند و رادیکال.

    طالبان نه اهداف ملی را قبول دارند و نه ابزار و سایل رسیدن به اهداف را که در جوامع انسانی نهادینه شده است لذا به خشونت و شورش متوسل می‌شوند ولو به قیمت نابودی مردم و تضعیف بنیاد اقتصادی و اجتماعی کشور منجر گردد!

    نظریه جرم عقلانی نتلر:

    جرم رفتاری است که فرد آن را در آن شرایط یک فرصت طلائی می‌داند و به نوعی آن را در مقابل تعقیب و گریزها، مقرون به صرفه و مغتنم می‌شمارد.

    تقاضای مردم از طالبان

    جنگ راه حل نیست، خشونت مردم را از شما بیزار می‌کند، به اعتقادات و باورهای دینی مردم آسیب می‌رسد، جنگ های داخلی صدر اسلام که بر حکومت حضرت علی کرم الله وجهه تحمیل شد و جنگ‌های که بر حضرت امام حسن رضی الله عنه تحمیل شد و فاجعه شهادت حضرت امام حسین رضی الله عنه آثار و پیامد ناگوار شان تا ابد بر جهان اسلام باقی بوده و خواهد ماند، شما بر مصیبت مسلمانان اضافه نکنید، زندگی در فضای صلح و امنیت برای همه مردم بهتر است دست از خشونت بردارید و به ظلم و ستم پایان دهید، در غیر این صورت مطمئن باشید که دیگران هم بیکار نمی‌نشینند و دست بسته تسلیم شما نخواهند شد و نتیجه این خواهد بود که این جنگ برای همیشه ادامه خواهد داشت و جنگ طلبان دیگری نیز به صحنه خواهند آمد که روی شما را نیز سفید کرده و کشور را بر باد فنای همیشگی خواهند داد

    والسلام علی االذین یستمعون القول فیتبعون احسنه.

     

    عربستان و خشونت

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    طالبان صلح و امنیت و عدالت در افغانستان

     

     

     



    [1] - روانشناسی شخصیت، دکتر سعید شاملو، ص111.}

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     



  • کلمات کلیدی :
  • انجمن صلح طلبان افغانستان ::: چهارشنبه 92/11/23::: ساعت 11:32 صبح

    سیاف: طالبان مزدور است و مستحق جهنم

    عبدالرب رسول سیاف

     

    اطلاعات روز: عبدالرب رسول سیاف، نماینده‌ی کابل در مجلس نمایندگان در سخنرانی به مناسبت هفته‌ی شهید در سال‌روز ترور احمدشاه مسعود، از عمل‌کرد طالبان به‌شدت انتقاد کرد. آقای سیاف با جهنمی‌خطاب کردن طالبان آنان را مزدور و غلام خطاب کرد. سیاف گفت: «صلح با افراد آزاد صورت می‌گیرد، نه با مزدوران. در تاریخ شما شنیده اید که با مزدور مصالحه شده باشد، آیا نمى‌فهمید که چرا این‌ها روبه‌رو گپ نمى‌زنند؛ چرا که چشم ندارند و روى ندارند که گپ بزنند؟»

    سیاف با تأکید براین که که طالبان افغان نیستند، گفت: «از براى خدا، یک زن نا‌محرم را از موتر پایین کردند، این اسلام است؟ این مروت است؟ این مردانگى است؟ این افغانیت است؟ در کدام کتاب آمده؟ در کدام دستور از این مُلک آمده که یک زن را از موتر پایین کن و ببر به عنوان  این که من خادم راه خدا هستم، خداوند این‌طور خادم را بشرماند». سیاف افزود که این‌ها خادم نیستند، بلکه ‌هادم (ویران کننده و شکننده)‌ی دین هستند و اسلام را بدنام کردند. آقای سیاف به حدیثی از پیامبر اسلام اشاره کرد و گفت که «حضرت محمد از آمدن گروهی که با شلاق مردم را لت و کوب می‌کنند، خبر داده بود که همیشه مورد غضب خدا هستند؛ این گروه همین طالبان بوده است».

    عبدالرب رسول سیاف یکی از چهره‌های جهادی است که در گذشته نیز با طالبان میانه‌ی خوبی نداشته و درسال‌های اخیر از عمل‌کرد طالبان بارها انتقاد کرده است. رسول سیاف در سال‌گرد ترور برهان الدین ربانی نیز، مصالحه با طالبان و مدارا به آنان را به نقد کشاند و از سیاست‌های ضعیف و مدارای حکومت نسبت به انتحاری‌ها انتقاد کرد. آقای سیاف با بیان این جمله که چهارنفر از انتحاری‌های دست‌گیر شده را اعدام کرده و درگوشه‌های شهر کابل آویزان کنید، سیاست‌های حکومت افغانستان را نقد کرد و آزادی تروریستان را به نفع و مصلحت کشور ندانست. سیاف بار دیگر با بیان این که «ترحم بر پلنگ تیز دندان/ ستم‌کارى بود با گوسفندان»، از مسوولان حکومت و ادارات عدلى وقضایى خواست که با جنایت‌کاران، از ترحم کار نگیرند و آنان را به سخت‌ترین مجازات محکوم کنند. وی از عمل‌کرد ضعیف و سست حکومت در برابر طالبان انتقاد کرد و رحم بر آنان را ستم‌کاری در حق ملت افغانستان عنوان کرد.

    سیاف با انتقاد تند از طالبان آنان را ویران کننده‌ی دین خواند و گفت طالبان تلاش می‌کند که اسلام را بدنام کند. طالبان مزدورانی‌اند که مستحق جهنم‌اند. سیاف گفت، طالبان فکر می‌کنند که با کشتن مردم به جنت می‌روند، درحالی که آنان به جهنم می‌روند و آن‌ها مستحق جهنم‌اند. سیاف اضافه کرد که رسول اکرم مى‌فرماید، دوزخ هفت دروازه دارد؛ یکى از این هفت دروازه مخصوص کسانى است که  به روى امت من شمشیر مى‌کشد؛ آیا ما مسلمان نیستیم، آیا ما امت پیامبر نیستیم؟ این‌ها‌ بدانند که دروازه‌ی هفتم دوزخ در انتطار کسانى است که به روى امت پیامبر شمشیر مى‌کشند».

    سیاف با اشاره به عمل‌کرد نیروهای امنیتی کشور، آنان را قهرمانان واقعی این وطن خواند و آنان را مستحق جنت عنوان کرد و گفت: «آن خبیثى که نماز جنازه‌ی تو را نمى‌خواند، ‌دشمن دین است، دشمن خاک است، دشمن ناموس است و او مزدور است که معاشش از خارج مى‌آید».

    عبدالرب رسول سیاف ازمعدود چهره‌های پشتونی است که با دیدگاه‌های بنیادگرایانه‌ی دینی هم‌چنان مخالف طالبان و از منتقدان سرسخت این گروه است.

    منبع: http://www.etilaatroz.com/%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D9%81-%D8%B7%D8%A7%D9%84%D8%A8%D8%A7%D9%86-%D9%85%D8%B2%D8%AF%D9%88%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D9%88-%D9%85%D8%B3%D8%AA%D8%AD%D9%82-%D8%AC%D9%87%D9%86%D9%85/

     



  • کلمات کلیدی :
  • انجمن صلح طلبان افغانستان ::: سه شنبه 92/11/15::: ساعت 2:0 صبح

     

     

    1902726_346480145490601_310292789_n

    فراخوان مقاله و شعربه مناسبت بزرگداشت نوزدهمین سالگرد شهادت رهبر شهید عبدالعلی مزاری ( ره )

    به مناسبت بزرگداشت نوزدهمین سالگرد شهادت
    رهبر شهید عبدالعلی مزاری ( ره )
    فراخوان مقاله و شعر
    با موضوع: « وحدت ملی و عدالت اجتماعی در اندیشه های استاد شهید عبدالعلی مزاری»
    مهلت ارسال آثار 10 اسفند 1392
    به آثار برتر جوایز ارزنده ای اهدا میگردد.
    انجمن علمی فرهنگی دانشجویان افغانستانی قزوین
    ایمیل:mazari.article@gmail.com
    برای کسب اطلاعات بیشتر به WWW.hamsenfi.org مراجعه نمایید

    http://babamazari.info/archives/545

     

     

     



  • کلمات کلیدی :
  • انجمن صلح طلبان افغانستان ::: دوشنبه 92/11/14::: ساعت 3:0 صبح

    دریافت کتاب ها و نشریات

    تلاشهای فرهنگی بابه مزاری

    talshhaye-farhangi
    اکثریت مردم ما و جهانیانی که تا کنون بابه مزاری را شناخته اند،ازاودر ذهن خود یک چهره ی کاملا سیاسی – نظامی تصویرکرده اند. چرا که او در سخت ترین شرایط جنگی و در محاصره همه جانبه، دربرابر مجهز ترین ارتش که پشتیبانی برخی از قدرت های بزرگ منطقوی و جهانی را نیز به همراه داشت، با همان امکانات اندک (مردم خود، در غرب کابل) به مقابله ومدافعه پرداخته و مردم خویش را تا پای جان رهبری نمود.نفس این مقاومت خود قابل ستایش است وتحسین بسیاری ازکارشناسان منصف نظامی را نیز برانگیخته بود،حتی آنهایی که بابه مزاری را قبول هم نداشتند و ندارند، شجاعت و شهامت او را می ستایند.اما واقعیتی که تاکنون از دید بیشترمردم ما و جهانیان مخفی مانده، چهره فرهنگی و فکری بابه مزاری است که تحت الشعاع جنگ و مقاومت قرار گرفته و کمتر مجال بروز یافته است .

    خواندن کتاب تلاشهای فرهنگی بابه مزاری
    تعداد صفحات : 66 صفحه

    مجموعه سوگسروده های تبر و باغ گل سرخ

    tabaro-baghe-gole-sorkh
    بی هیچ تردید، شاعران به بهترین و درخشان ترین وجه، مسئولیت خویش را در قبال مراد و مرامشان شهیدمزاری بزرگ(ره) و جنبش عدالتخواهی افغانستان انجام دادند و سنگ تمام گذاشتند. حضور فراقومی، فرامذهبی، فرازبانی، فراجنسیتی و فرامرزی شاعران در مجموعه های تبر و باغ گل سرخ شاهد خلوص شاعرانه و تعهد آگاهانه ی آنان نسبت به شهیدمزاری(ره) و جنبش عدالتخواهی افغانستان است. این موج پایدار و بی نظیر ادبی مایه افتخار شعر مقاومت، نشانه ی پویایی و حقانیت جنبش عدالتخواهی و میراث ارزشمند ادبی-تاریخی برای نسلهای آینده ی افغانستان است.

    دریافت مجموعه سوگسروده های تبر و باغ گل سرخ
    حجم فایل : 500 کیلوبایت
    گردآورنده : به کوشش سلمانعلی زکی و علی اکبر شریفی
    تعداد صفحات : 158 صفحه

    یاد گل سرخ ، مجموعه خاطراتی از رهبر شهید

    Yad-e-gole-sorkh
    مجموعه ای از خاطرات اگر در متن و زمینه فرهنگی، مذهبی، تاریخی و سیاسی خویش مورد بررسی قرار گیرند، معنی ای بسی عمیقتر و گسترده تری خواهد یافت ، در صورتیکه محور آنها یک شخصیت تأثیر گذار مذهبی، سیاسی و فکری باشد،. برگستردگی و عمق معنا افزوده خواهد شد. آنچه در این مجموعه پیش رو داریم خاطراتی است که گردآورنده محترم آن از زبان و قلم دوستان و نزدیکان ییکی از شخصیهای تأثیر گذار تاریخ معاصر افغانستان به استاد شهید عبدالعلی مزاری دبیر کل فقید حزب وحدت اسلامی که در سال 1373 به دست گروه طالبان به شهادت رسید، به ثبت رسانیده است. در واقع این مجموعه از خاطرات از دو جهت اهمییت می یابد: از جهت متن و زمینه تاریخی و سیاسی و از جهت شخصیتی که این خاطرات متعلق به اوست.

    دریافت مجموعه خاطراتی از رهبر شهید
    حجم فایل : 4 مگابایت
    گردآورنده : محمد اسحاق فیاض
    تعداد صفحات : 264 صفحه

    در مزار بی مزاری

    dar-mazar
    در این کتاب فقط به پایان این جنگ خونین که منجر به شکست کامل و همه جانبه هزاره ها گردید، به شکل گذرا اشاره شده و بیشتر رویداد های بعد از شکست مردم هزاره را، در یک برهه ی خاص تاریخی تشریح می نماید.
    هدف از تدوین این کتاب که در همان روزهای گرماگرم پس از شکست و دربدری ها ، وتلاش برای انسجام دو باره این قوم ، در شهر مزار شریف ، صورت گرفت ، صرف یک گزارش تاریخی از سیر تحولات یک شکست و جان گرفتن دوباره مردم هزاره بود که بعداً وقایع دیگری نیز برآن اضافه شد تا رویداد ها باهم پیوند داده شوند.

    خرید آنلاین کتاب در مزار بی مزاری
    قیمت : متفاوت / 10 دالر
    گردآورنده : بصیر احمد دولت آبادی
    تعداد صفحات : 397 صفحه

     

     



  • کلمات کلیدی :
  • انجمن صلح طلبان افغانستان ::: سه شنبه 92/11/8::: ساعت 2:47 عصر

    فغانستان و سو‌یس!

    switzerland-Map

     

    حسین رهیاب (بلخی)

    امروز می‌خواستم چیزکی در‌باره‌ی نامزدان محترم ریاست جمهوری نوشته کنم، اما نمی‌دانم چرا «هنگ» کرده‌ام؟ چند‌عنوانی که در ذهن داشتم، خشکیدند و در آخر دیدم امروز از این مغز چیزکی خارج نمی‌شود. نمی‌دانم، شاید دیدن چهره‌های متنوع نامزدان مرا ترسانده است! شاید از دیدن نام‌های «قومندان»‌های جهادی، برادران «طالب» یا «جنرالان» ستاره بر‌دوش شوکه شده‌ام! نمی‌دانم، شاید هم دیدن این همه چهره‌ی «مردانه» ذهن «لطیف» مرا مشوش کرده است! واقعا نمی‌دانم، فقط می‌دانم که مغزم «قفل» شده است و نیاز به «کلیدی» دارم تا آن را بگشایم. در این بین چشمم به این مطلب افتاد که درون کامپیوترم ثبت کرده بودم و برایم جالب آمد. تصمیم گرفتم آن را با دوستان شریک شوم، به این امید که نامزدان‌ خوش‌بخت این دوره همان‌طور که موجب موفقیت خود شده‌اند، بتوانند با «کلید»‌های «طلایی»‌‌شان خوش‌بختی را برای مردم افغانستان هم به ارمغان آورند.

    ‌در کتاب جغرافیای سال سوم دبیرستان آموزش و پرورش ایران و در آخر فصل سوم (زندگی در نواحی کوهستانی) تحت عنوان «مطالعه‌ی موردی»، مقایسه‌ای صورت گرفته است بین دو کشور کوهستانی افغانستان و سو‌یس و این مقایسه که نمونه‌ی بسیار جالبی است، می‌تواند برای خوانندگان عزیز، گویای حقایق تلخی باشد و ما را با عمق درد‌ها و رنج‌های گذشته و امروز‌مان آشنا کند. به همین دلیل، به نظرم آمد که دیدن «این مطالعه‌ی موردی» برای خوانندگان روزنامه و نامزدان محترم خالی از لطف نباشد.

    «مقایسه‌ی دو کشور سو‌یس و افغانستان از نظر ویژگی‌های طبیعی، سیاسی‌‌اجتماعی و اقتصادی»

    ویژگی‌های محیطی و طبیعی

    افغانستان

    دست‌رسی نداشتن به دریا

    70 در‌صد از سطح کشور را کوه‌های جوان و مرتفع تشکیل می‌دهد.

    شکل‌گیری رودهای پر‌آب و خروج آن‌ها از کشور

    وجود 4/0 هکتار زمین کشاورزی برای 1 نفر

    وجود معادن غنی گاز، آهن، نفت، مس و‌…

    در زمستان هوای سرد و مرطوب و در تابستان گرم و خشک

    سو‌یس

    دست‌رسی نداشتن به دریا

    70 در‌صد از سطح کشور را کوه‌های جوان و مرتفع تشکیل می‌دهد

    شکل‌گیری رود‌های پر‌آب و خروج آن‌ها از کشور

    وجود 04/‌0 هکتار زمین کشاورزی برای 1 نفر

    وجود معادن محدود و اندک آهن و مس

    در زمستان سرد و مرطوب و در تابستان معتدل و نیمه‌مرطوب

     

    ویژگی‌های سیاسی‌‌اجتماعی

     

    افغانستان

    تنوع قومی

    تراکم نسبی جمعیت 32 نفر در هر کیلو متر

    نرخ رشد جمعیت 6/2 در‌صد‌

    حکومت غیر‌دموکراتیک نا‌ثابت و تمرکز‌گرا

    فعالیت بسیار محدود احزاب و گروه‌های سیاسی

     

    سو‌یس

    تنوع قومی

    تراکم نسبی جمعیت 152 نفر در هر کیلومتر

    نرخ رشد جمعیت صفر

    حکومت دموکراتیک باثبات و فدرال

    فعالیت بسیار وسیع احزاب سیاسی

     

    ویژگی‌های اقتصادی و رفاهی

     

    افغانستان

    در‌آمد سالیانه‌ی هر‌نفر کم‌تر از 300 دالر‌

    متوسط عمر 40 سال

    بدون راه‌آهن

    برای هر 7000 نفر یک تخت در شفاخانه‌

     

    سو‌یس

    در آمد سالیانه هر نفر بالاتر از 35000 دالر

    متوسط عمر بالاتر از 80 سال

    به ازای هر 6 کیلو متر مربع یک کیلومتر راه آهن

    برای هر 70 نفر یک تخت در شفاخانه

     

     

      آمار بالا نشان دهنده‌ی تفاوت وحشت‌ناکی است که بین افغانستان و سو‌یس وجود دارد و این در حالی است که افغانستان به دلیل داشتن برخی از اولویت‌ها، نسبت به آن کشور برتری‌هایی دارد که با استفاده از آن امکانات می‌تواند از آن کشور ثروت‌مندتر باشد:

    1-     افغانستان دارای معادن بسیاری است و هم‌چنین دارای نفت و گاز فراوان.

    2-     افغانستان در چهارراه اصلی جهان قرار دارد.

    3-     افغانستان دارای جمعیت کم‌تر و وسعت بیش‌تر می‌باشد و می‌تواند در بخش‌های کشاورزی، باغ‌داری و دام‌داری دارای مزیت باشد.

    4-     افغانستان دارای سابقه‌ی تاریخی و آثار ارزش‌مند باستانی می‌باشد.

    5-     افغانستان در شاهراه انرژی جهان قرار دارد.

    6-     افغانستان دارای قله‌های بلند، مناطق بکر، یخ‌چال‌های طبیعی، مناظر دیدنی و… می‌باشد.

    7-     افغانستان دارای مردمانی با ضریب هوشی بالا و ضریب بالای کار و تلاش در مقایسه با کشورهای دیگر است و…

    تاریخ نشان می‌دهد که دولت‌مردان سو‌یس با استفاده از خرد جمعی، عقل، تدبیر و سیاست‌ورزی عاقلانه در طول حدود یک قرن گذشته موفق شدند با دوری از بحران‌های بزرگ جهانی‌ چون جنگ دوم جهانی کشور خود را به امن‌ترین و مرفه‌ترین کشور جهان تبدیل کنند. شکی نیست که اگر خرد جمعی یا دولت‌مردان حاکم در سو‌یس به جای دولت‌مردان ما می‌بودند، با استفاده از قابلیت‌های برتر افغانستان نسبت به سو‌یس، می‌توانستند کشور ثروت‌مندتر و بهتری بسازند که نه در منطقه، که در دنیا نیز حرف‌‌های زیادی برای گفتن داشته باشد!

     

    منبع: http://www.etilaatroz.com

     

    افغانستان و سویس در یک مقایسه


    سویس توانایی های محیط کوهستانی را به خوبی شناخته است. این شناخت در ابعاد مختلف زندگی مردم دیده میشود. موارد زیر نمونه های از هماهنگی فعالیت های مردم سویس را با محیط کوهستانی بیان میکند:

    ü      به دلیل کمبود معادن فلزی، مشکل حمل و نقل و دوری از دریا صنایع ظریف مثل ساعت و جواهرسازی در سویس مورد توجه قرار دارد.

    ü   به علت شیب دار بودن زمیندر این کشور باغداری مورد توجه فراوان است، به طوری که بخشی از تاکستانهای اروپای مرکزی در سویس قرار دارد.

    ü   40% از این کشور کوهستانی، مرتفع و علفزار است. همین امر توسعه دامداری را به همراه دارد که درآمد آن 75% از کل ارزش تولیدات کشاورزی این کشور را تشکیل میدهد.

    ü      به دلیل توانمندی کوهستان در تولید برق، در این کشور کوهستانی، برق آبی مقام اول را در تولید انواع برق دارد.

    ü   جاذبه های گردشگری کوهستان های سویس سبب شده تا تعداد گردشگران وارد شده به این کشور حدود 5/2 برابر گردشگران خارج شده از سویس باشد.

    ü   موانع ایجاد و توسعه صنایع سنگین سبب شده است که سویس برای دستیابی به قدرت اقتصادی به توسعه بانکداری در سطح جهان بپردازد. هم اکنون این کشور با داشتن 630 بانک با 5000 شعبه قطب خدمات بانکی جهان محسوب میشود.

    قابل ذکر این که در کتاب منبع دوتصویر از افغانستان و سویس در کنار هم آمده که در یکی دریاچه ی را نشان میدهد با شتران کوچی و مرد لنگی دار و ریش دار و زن که لباس کوچیانه بر تن دارد. و در تصویر دیگر دریا با قایق و مناظر زیبا و ساختمانهای ساحلی

     

    اما فرضیه دوم کوهستانی بودن افغانستان

    مقایسه ی دو کشورکوهستانی سویس و افغانستان از نظر ویژگیهای طبیعی، سیاسی و اقتصادی[29]

    ویژگی های محیطی و طبیعی

    ویژگیهای سیاسی- اجتماعی

    ویژگیهای اقتصادی- رفاهی

    افغانستان

    سویس

    افغانستان

    سویس

    افغانستان

    سویس

    دسترسی نداشتن به دری

    دسترسی نداشتن به دریا

    تنوع قومی (تاجیک هزاره ازبک پشتون)

    تنوع قومی (رمانش آلمانی، فرانسوی)

    درآمد سالانه برای هر نفر کمتر از 300 دلار

    درآمد سالانمه برای هر نفر بالاتر از 35000 دلار

    70درصد از سطح کشور را کوه های جوان و مرتفع تشکیل میدهد

    70درصد از سطح کشور را کوه های جوان و مرتفع تشکیل میدهد

    تراکم نسبی جمعیت 32 نفر

    تراکم نسبی جمعیت 152 نفر

    متوسط عمر 40 سال

    متوسط عمر بالاتر از 80 سال

     

     

     

    شکل گیری رودهای پرآب و خروج آنها از کشور

    شکل گیری رودهای پرآب و خروج آنها از کشور

    نرخ رشد جمعیت 6/2 درصد

     

     

     

    نرخ رشد جمعیت صفر

     

     

     

    بدون راه آهن

     

     

    به ازای هر 6کیلومتر مربع یک کیلومتر راه آهن

    وجود 4/0 هکتار زمین کشاورزی برای هر نفر

     

     

    وجود 4% هکتار زمین کشاورزی برای هر نفر

     

    جمعیت باسواد 12%

    جمعیت باسواد 100%

     

     

    برای هر 7000 نفر یک تخت بیمارستانی

    برای هر 70 نفر یک تخت بیمارستانی

    وجود معادن غنی گاز، آهن و ذغال سنگ

    وجود معادن محدود و اندک آهن و روی

    حکومت غیر دموکراتیک ناثابت و تمرکزگرا *[30]

    حکومت دموکراتیک باثبات و فدرال

     

     

    زمستان هوای سرد و مرطوب و در تابستان گرم و خشک

    زمستان سرد و مرطوب و در تابستان معتدل و نیمه مرطوب

    فعالیت بسیار محدود احزاب و گروه های سیاسی

    فعالیت بسیار وسیع احزاب سیاسی

     

    منبع: کتاب صنف 11 ایران، جغرافیای جهان  

    افغانستان و جنگ بی هدف

    منبع: http://mnakbari.blogfa.com/post-46.aspx


     



  • کلمات کلیدی :
  • انجمن صلح طلبان افغانستان ::: سه شنبه 92/11/1::: ساعت 2:0 صبح

    حسن گفتا به حامد: خیلی مردی! از اینکه، آن سند امضا نکردی

    حامد گفتا: که من «شیرم»‌، حسن جان! نپنداری کدویم یا بادنجان
    همی دانم، که شش سو در نبردی بگو، با مردک سیاهت چه کردی؟

    حامد گفتا: حسن، حالم خراب است، دلم از دست این سیاهگک کباب است
    به هر سو می زنم کارم نمیشه، از این پس، گفته بادارم، نمیشه
    گمانم بخت و اقبالم نگون شد، غم و چُرت و خیالاتم فزون شد

    ز یک سو انتخاباتم سر راه، ز یک سو مصرف یاران گمراه
    تمام پول مصرف شد به «جرگه»، نمیدانی که حالم، حال مرگه
    چقدر پول داده بودم بهر اعضا،که جمله یک صدا گویند «نه» امضا
    ولی جرگه و اعضای کرایی، همه گشتند یک دم امریکایی

    به «حضرت» گفته بودم یک اشاره، بگیر از بهر این کار «استخاره»
    به من گفتا: که خیر آمد بفرما، در اقدامش کمی تعجیل بنما
    ندانستم که مار آستین بود، عجله کار شیطان لعین بود
    در انظار همه پیر دغلباز، ز پشت مایکرفون در داد آواز
    که حامد! بشنو از من این سبق را؛ و امضاء کن همین حالا ورق را
    نه «چشمک» را میداند نه اشاره، دلم از یار نادان گشته پاره

    خدا داند ز یاران دل غمینم، به نزد خاک و ملت شرمگینم
    ز شور جاهلانم خشم آمد، که حاصلم ز «جرگه» پشم آمد
    دوصد میلیون خرج جرگه ساختم؛ قمار جرگه را هم مفت باختم
    همه با جیب پُر گشتند به خانه؛ نخورد این تیر من هم به نشانه

    حسن بهر خدا! یک کار نو کن؛ چپن و این کلاهم را گرو کن
    حشیش قندهارت میفرستم؛ ز هلمند و تخارت میفرستم
    حسن! محمود، خیلی مهربان بود، به ما لطفش همیشه در نهان بود
    برای گرمی‌ام “خاکشیر” می داد، به وقت بازگشتن شیر می داد
    نهان زیر عبایم می نمود؛ در گهی خشت طلا و بکس دالر
    به داودزی همی داد مخفیانه؛ رنج اخلاص ما را ماهیانه

    اگر چه دست دراز کردن ننگ است، حسن جان! بهر خدا دستم تنگ است

    حسن گفتا: چه گویم ای برادر! باید عرضت برم در نزد .....
    حامد! از دست محمود دلفگارم؛ به قهر و غضب عالم دچارم
    محمود خیره سر، دل را کفانده، تمام ملتم در خون نشانده
    حامدا! من، حسنم گر بدانی بگویم آشکارا،

    در نهانی به خنده میکُشم، نمی خراشم به نرمی میبُرم،
    ز مکر غربیان وارسته‌ام من، دهان جمله عالم بسته من
    فقط یک پند بشنو رَو سفر کن، ز امضای قرادادش حذر کن
    تو مهد غیرتی، فقط بگو نه، بکن چند ماه دیگر یک بهانه

    تمام خرج و دخلت گردن من، طالب و دزد و نااهلت گردن من
    یکی پایپلین نفت سازم برایت، جواهر خانه‌ای سازم سرایت
    به اوباما بگو ایران با ماست، برایت می دهم هرچه دلت خواست
    از ان سیاه‌چرده‌ای سیاه‌دل نترسی، سوالش هر چه بود از من بپرسی
    دلت مثل کدو پر باشد از ما، به شرطی که «سیاه» دور باشد از ما




  • کلمات کلیدی :
  • انجمن صلح طلبان افغانستان ::: شنبه 92/10/21::: ساعت 2:45 عصر

      

    در ادبیات سیاسی ، فرهنگی و جامعه شناسان? نویسندگان افغانستانی ،بعضی اوقات از واژه «فرهنگ ملی» استفاده می کنند. ولی من فکر نمی کنم که  استعمال آن درست باشد. زیرا وقتی  ملت نشده ایم ، چطور می توانیم از «فرهنگ ملی » نام ببریم .

     

     

     منبع: http://tajikmedia.com/index.php/1390-01-02-23-12-32/721-2013-12-25-03-37-16

     

    اعتراض مدنی و را هپیمایی ضد برترخواهی در غور

    پس از خیزش تاریخی و بی سابقه ای شانزدهم آذر ( قوس ) در شهر کابل که هزاران نفر به خیابان ریختند و گفتند که " ما افغان نیستیم " ، اکنون در شهر های دیگر نیز حرکت های اعتراضی همسان یکی از پی دیگر در حال به راه می افتند.

     به تاریخ بیست و هفتم ماه آذر ( قوس ) ، شمار چشمگیری از مردمان سلحشور ولایت غور به خاطر دفاع از هویت خویش و به خاطر نه گفتن به فاشیزم اوغانی ، به جاده ها برآمدند و طی یک راهپیمایی اعتراضی شعار " ما افغان نیستیم " را بلند کردند.  راهیپیمان از اوجگیری حملات لفظی و دشنام دادن ها و توهین کردن های ملیت های غیر پشتون توسط  افراد فاشیست اوغان در رسانه های همگانی ، ابراز نگرانی کردند و بیزاری خود را از پدید? شوم تبعیض و افزون خواهی قومی در اوغانستان به نمایش گذاشتند.

    محمد حسن حکیمی رییس بنیاد اجتماعی انکشاف ملی جوانان غور  به خبر نگاران گفت که  «ما خواهان عدالت وبرابری میان تمام شهروندان کشور هستیم وهرنوع بی عدالتی، برتری طلبی وتبعیض وتعصب را محکوم نمی نماییم.»

    اعتراض کننده گان شعار های روشن عدالت خواهی را با خود حمل می کردند .

     

    جهاد در افغانستان

    منبع: http://tajikmedia.com

     

     

     



  • کلمات کلیدی :
  • انجمن صلح طلبان افغانستان ::: شنبه 92/10/14::: ساعت 2:2 عصر

    کدهای صلح برای وبلاگ های افغانستان

     زنده باد صلحزنده باد افغانستاننابود باد جنگ و خشونت

     

    مردم افغانستان صلح می خواهند نه جنگ

     

    کدهای زیر را در قالب خود بالای کدهای موجود کپی کنید

    ------------------------------------------

     

     



  • کلمات کلیدی :
  • انجمن صلح طلبان افغانستان ::: شنبه 92/10/14::: ساعت 2:0 عصر

    افغانستان درکشاکش گسست و تداوم 

     

    قاسم عرفانی

     

    بی تردید نگاه شهروندان افغان، جوانب خارجی ذی دخل در مسایل افغانستان و آگاهان امور کشور به سال 2014 دوخته شده است؛ زیرا 2014 سال کشاکش گسست و تداوم برای افغانستان است.

    انتخابات ریاست جمهوری بهار آینده، انتقال مسئولیت های امنیتی و اقتصادی و پیمان امنیتی کابل- واشنگتن، هرکدام عرصه های است که می توانند زمینه ساز گسست های فراوان و یا بستر ساز تداوم های متعدد باشند.

     

    • 1. تداوم همکاری های امنیتی ودفاعی یا قطع همکاری ها؛ این روزها که در آستانه ورود به 2014 قرار داریم، موضوع پیمان امنیتی با امریکا و در واقع کشاکش گسست از غرب و تداومهمکاریها سخت بر افکار عمومی افغانها سایه افکنده است. تنش در راوبط کابل - واشنگتن به خاطر این موضوع و پا فشاری دو طرف بر مواضع شان این ذهنیت را ایجاد کرده است که در صورت عدم امضاء این پیمان، امکان دارد که امریکا «گزینه صفر» را در پیش گرفته و همکاری های افغانستان و غرب پایانیابد.هرچند چنین گسستی در نهایت بعید به نظر می رسد ولی کمترین احتمال آن نیز موجبات نگرانی طیف های وسیعی از اقشار مختلف را فراهم کرده است. با اینکه تعدادی از افغانها اتکاء به «کفار» را منافی با عزت، استقلال و حاکمیت کشور اسلامی افغانستان دانسته و از خروج کامل نیروهای غربی حمایت و رئیس جمهور را در راستای عدم امضاء پیمان تشویق و تشجیع می کنند، اما درصد قریب به اتفاق افغانها از عامه مردم گرفته تا دانشجویان، اساتید دانشگاهها، احزاب و نهادهای مدنی، گسست همکاری با غرب را سر آغاز سقوط نظام و نابودی دست آوردهای یک دهه گذشته می دانند. موقف «لوی جرگه مشورتی » گواه بر این مدعی است. تجربه تلخ دهه نود که اثار جراحات و دردهای مزمنش همچنانپیکره زخمی کشور را رنج می دهد، و تجربه جاری عراق که دمار از روزگار این کشور در اورده است مثالهای عینی است که مردم را به سمت تدام همکاری با امریکاترغیب و از قطع همکاریها برحذر می دارد.

     

    • 2. استمرار نظم دموکراتیک یا بازگشت به سنت حاکمان گذشته؛ هرچند در مورد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تردیدهای جدی وجود ندارد با این وجود در سال 2014 ثابت خواهد شد که روند دموکراتیک انتقال قدرت که پس از طالبان تهداب گذاری شده است استمرار پیدا خواهد کرد یانه؟ ضمن این که اصل برگزاری انتخابات ریاست جمهوری خودکارکرد دو وجهی گسست و تداوم را دارد؛ در صورت موفقیت این پروسه و انتقال مسالمت آمیز قدرت به فردی دیگری، خودش گسست بزرگ از سیره نا نوشته حاکمان این مرز و بوم به شمار می رود و برای نخستین بار خواهد بود که یک رهبر بر سر کار با اتکا با قانون اساسی و رأی شهروندان قدرت را واگذار می کند. از طرفی هم برگزاری انتخابت، تداوم روندی یاد شده به شمار می رود روندی که در «بن» برای ایجاد و تطبیق نظم دموکراتیک آغاز گردید.

     

    • 3. تداوم قدرت خاندانی یا تغییر راستین در رهبری؛با برگزاری انتخابات در سال 2014 شاهد جدال بسیار محکم گسست و تدام و در سطحی دیگر نیز خواهیم بود و آن این که آیا انتخابات به معنی عبور از خانواده کرزی و پایان «کرزییسم» خواهد بود یا محملی مدرن و مشروعیت بخش برای تداوم حکومت یک خانواده؟ این در حالی است که حافظه تاریخی کوتاه مدت افغانستان بازگو کننده سلطه سلسله سدوزایی ها از 1747 تا 1818 حکومت برادران وزیر فتح خان از 1818تا 1928 و سیطره برادران مصاحبان از 1929 تا 1978 است. در این کشاکش رئیس جمهور فعلی با آزمون بزرگی مواجه است زیرا برامدن برادر رئیس جمهور از صندوق انتخابات به معنای بازگشت به حکومت خانوادگی بوده و رئیس جمهور نه به عنوان بنیانگذار افغانستان نوین و دموکرات بلکه به عنوان بنیانگذار سلسله دیگر از پوپلزایی ها شناخته خواهد شد.

     

    • 4. تداوم فساد و سوء مدیریت یا بهبود حکم رانی؛ از طرف دیگر مردم افغانستان با رفتن به پای صندوق های رأی ضمن رأی مثبت به روند جاری انتظار دارند که سیستیم حکومت داری بهبود یافته، فساد کاهش یابد و قطار توسعه کشور به حرکت دراید. حکومت داری خوب و کاهش فساد در گیرو شایسته سالاری، تخصص محوری، مبارزه قاطع با مفسدین، خط بطلان بر سیاست سهمیه و معامله گری در واگذاری مناصب و پست ها است. همچنین طراحی و تطبیق سریع پلانهای توسعه ای متوازن از فاکتورهای حکومت داری خوب و حرکت قطار توسعه به شمار می رود. دست یابی به این اهداف و یا تداوم حکم رانی موجود بستگی به پروگرامهای مدریتی تکت های انتخاباتی و تصمیم رأی دهندگان دارد.

     

    • 5. بهبود امنیت سراسری و یا تداوم نا امنی ها؛یکی از دغدغه های شهروندان کشور امنیت است. تأمین امنیت و آرامش جزء ضروریات اولیه زندگی محسوب می شود و از وظایف اساسی دولت به شمار می رود، اما در دوازده سال گذشته بحران نا امنی در بخش های وسیع کشور از نواحی مرزی گرفته تا شاهراه ها و حتی قلب پایتخت، همواره آرامش خاطر را از مردم گرفته است. انتخابات در کنار پیمان امنیتی با غرب نقش اساسی در بهبود و یا تداوم وحتی وخیم شدن اوضاع امنیتی دارد. با فرض سلامت انتخابات و صیانت از ارای مردم، این شهروندان است که با دور اندیشی و واقع نگری سکان داری کشور را به کسی خواهند سپرد که پتانسیل و شایستگی لازم را به لحاظ مشروعیت شخصی، تیمی و جلب حمایت های بین المللی در عرصه تأمین صلح و امنیت پایدار داشته باشد و یا این که با معامله گری و احیانا ارمانگرایی زمینه های وخامت اوضاع را فراهم خواهند کرد.

     

    • 7.  عبور از قومیت یا تحکیم دیوارهای قومی؛قومیت مدت ها است که بر سیاست افغانستان سایه افکنده و مانع جدی بر سر راه صلح، توسعه و شکوفایی بوده است. متأسفانه در دوازده سال گذشته این پدیده گسترش یافته و شکافهای قومی در سطح نخبگان و مدیریت کشور بزرگتر گردیده است. انتخابات پیش رو و تیم پیروز است که دراین کشاکش جانب تداوم سیاست های قومی را تقویت می کند و یا گسست از سیاست های دوازده سال را در دستور کار خود قرار داده و به سمت پایان بخشیدن به قومیت گام خواهد نهاد.

    منبع: http://republicofsilence.org/fa-AF/article/8014

     



  • کلمات کلیدی :
  • انجمن صلح طلبان افغانستان ::: شنبه 92/10/7::: ساعت 2:56 عصر

       1   2      >

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 19
    بازدید دیروز: 96
    کل بازدید :638625
    >> درباره وبلاگ <<
    صلح طلبان افغانستان
    انجمن صلح طلبان افغانستان
    پیش به سوی عدالت، صلح و امنیت در افغانستان

    >> پیوندهای روزانه <<

    >>دسته بندی یادداشت ها<<
    افغانستان[23] . افغانستان و توسعه[19] . پارلمان[9] . غزنی[8] . طالبان[7] . مناسبت‏ها[6] . یادداشت‏های متفرقه[6] . وهابیت[5] . هزاره[5] . پاکستان[5] . امام علی[5] . جنگ[5] . اسلام[4] . انتخابات[4] . هزاره ها[4] . صلح[4] . قرآن[4] . دین[3] . امنیت[3] . تبعیض قومی[3] . تصاویر[2] . بهسود[2] . بیکاری[2] . خشونت[2] . آمریکا[2] . عربستان[2] . دانلود[2] . علی[2] . عید[2] . کابل[2] . کوچی[2] . کوچی‏ها . مجلس . محقق کابلی . معرفی کتاب . کتاب . کدجاوا . کراچی . کشتار شیعیان . والی . وبلاگ . وحدت . مهاجرین افغان . مهدی . میلاد پیامبر . ناامنی . نرم افزار . نقد کتاب . دانلود = کتاب . دعا . غزنی، تاریخچه . فقر و بیکاری . قالب . قالب رایگان . قالب وبلاگ . عکس . عکس از غزنی . عکس و تصویر . علم . رمضان . سایت . سرعت انترنت . سیاست دوگانه . شمشیر . شهید مزاری . اخلاق . ازبک ها . امریکا . افغانها . امام حسن مجتبی . امام حسین ع . امام رضا ع . امام صادق ع . انیمیشن . بازار غزنی . پشتون . پشتونها . پیام . تاجیک . داتلود . دانش . جنگ داخلی . حقوق بشر در افغانستان . حکمتیار . تظاهرات . تفرقه گرایی . تفرقه و نفاق! . جنایات . جنایات وهابیت . تجاوز . تربیت . ترور . قندهار . قوم گرایی . کوچی .

    >>آرشیو شده ها<<

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    صلح طلبان افغانستان

    >> سایت های افغانستان<<
    قرآن کریم دانلود قرآن
    نوشته های پیشین وبلاگ
    بدنبال آرامش
    مجله مینه - پشتو
    شورای جهانی هزاره
    پایگاه‏های اطلاع رسانی مراجع تقلید
    آیت الله محقق کابلی
    زبان انگلیسی یاد بگیریم
    علیجان زاهدی غزنوی
    کودکان افغان عکس و تصویر
    سلامت روان فرزندان
    نسیم رهایی / ککرک غزنی / محمدی
    آیت الله محقق کابلی
    حزب وحدت
    سایت شهید مزاری
    سایت دانشگاه کاتب هزاره
    سایت آیت الله محسنی
    سایت ریاست جمهوری افغانستان

    تاجیک مدیا
    متن کامل قرآن کریم - دانلود
    موسیقی افغانی برای وبلاگ
    کشتار شیعیان در کراچی یا در هر کجای دیگر تاکی و تا چند!؟
    مجمع علمی فرهنگی نور
    سایت امام هادی- آیت اله محقق غزنوی
    وبلاگ پشتو -جامعه روحانیت پشتون‏های شیعه
    سایت موسوی لاری - دانلوود کتاب
    جمهوری سکوت
    معلم عزیز رویش - مدیر لیسه معرفت غرب کابل
    پیوندهای فرهنگی مذهبی
    شریف حبیبی
    از غزنی / واسع هیله من
    آلبوم عکس و تصویر این وبلاگ
    سایت جنبش ملی افغانستان
    اندیشه مثبت
    افغانستان پس از جنگ
    تاجیک مدیا
    سادات افغانستان
    وبلاگ حقوقی صارم
    لینکستان وبلاگهای افغانستانی
    سایت گشایش
    سایت غرجستان
    سایت طلوع فجر
    آموزش زبان انگلیسی
    هفته نامه نىای غؤنه
    غرجستان
    تاجیک مدیا
    قلم بیقرار
    خبرنامه علودانی
    هزاره پیوند
    خبرهای تازه از علودانی
    وطندار
    کودکان وطن
    خوات معاصر
    خوات آنلاین
    روزنه امید
    برگ سبز - محمد رحمتی
    ناهور - خوات
    رو به فردا
    درد دلهای یک باچه مهاجر
    محمد شفق خواتی
    استاد علیزاده مالستانی
    مدرسه محمدیه غزنی
    مردم مالستان
    وحدت نیوز
    نگاه فردا
    سروش صبا
    هم صنفی
    در رثای بابه مزاری
    مجله اخوت
    هزاره پیوند
    حزب وحدت
    صادقی نیلی
    هیله من غزنوی
    علودانی
    مشفق
    بشیر احمدی
    خوات آنلاین
    قلم بیقرار
    کودکان افغانستان
    جامعه اسلامی علودانی
    محمد صابری شملتو
    جامعه نو شوکت علی محمدی
    جمهوری سکوت
    ابرار
    دورتر از چشم اقیانوس
    شریف سعیدی
    نقش والدین در سلامن روان فرزندان
    وحدت نیوز
    مدرسه علمیه محمدیه
    خوات معاصر
    خوات آنلاین
    حوات زیبا
    خوات دانلود
    رو به فردا

    >>طراح قالب<<
    زمستان 92 - صلح طلبان افغانستان
    سفارش تبلیغ
    صبا ویژن

     

    انجمن طالبان صلح و امنیت در افغانستان

    تصویر ثابت

    <bgsound src="http://kabul3.persiangig.com/audio/12%20watan_eshq_tu.mp3" loop="infinite">