طالبان عدالت، صلح و امنیت در افغانستان

زنده باد صلحزنده باد افغانستاننابود باد جنگ و خشونت

مردم افغانستان صلح می خواهند نه جنگ 

طالبان عدالت، صلح و امنیت در افغانستان

بهار 89 - صلح طلبان افغانستان
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
حکمت را لباس زیرین و آرامش را بالاپوش خود قرار ده که این دو زیور نیکان اند . [امام علی علیه السلام]
صلح طلبان افغانستان

جلال الدین فارسی: « استاد مطهری گفتند ما هم به صورت خانواد گی هراتی هستیم.»

ماهنامه «کیهان فرهنگی» از نشریات بسیار معتبر، با سابقه و پر تیراژ چاپ تهران است. این مجله از سوی مؤسسه کیهان، همان مؤسسهای که روزنامه مشهور «کیهان» را انتشار میدهد.

کیهان فرهنگی در آخرین شماره خود (بهمن و اسفند 1388) گفتوگوی مفصلی با استاد جلال الدین فارسی دارد. فارسی از مردان پرآوازه انقلاب اسلامی ایران است که در دوران کوتاه خود سمتهای ذیل را در کارنامه سیاسی- اجتماعیاش دارد: عضویت در شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی، نماینده امام خمینی(ره) در امور فلسطین، عضویت در شورای انقلاب فرهنگی و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی(پارلمان) و مهمتر از همه متفکری که در پایهریزی مبانی فکری نظام جمهوری اسلامی نقش بسیار بارزی داشته است. کتاب ارجمند «انقلاب تکاملی اسلام» او مشهور است.

ایشان در اولین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران کاندیدا شد. ابتدا پیشبینی میشد که وی برندهای اصلی انتخابات باشد، ولی چنین نشد و او پیش از فرارسیدن زمان انتخابات از سوی رقبایش ضربهای فنی شد و از صحنه کنار رفت. بنیصدر، که رقیب اصلی وی به شمار میرفت، و طرفدارانش افشاگری کردند که جلال الدین فارسی افغانی است و طبق قانون اساسی ایران، که میگوید رئیس جمهور باید اصالت ایرانی داشته باشد، شرط حضور در میدان رقابت انتخابات را ندارد. بدین ترتیب او کنار رفت و منزوی گردید و به مطالعه، تحقیق و نگارش مشغول شد؛ کاری که تا هنوز هم ادامه دارد و گفته میشود که بیش از بیست اتر چاب شده و چاب نشده دارد که نتیجهای این تحقیقات است.

جلال الدین فارسی در گفتوگویی با «کیهان فرهنگی» از هر دری سخن گفته؛ از فراز و فرود زندگی خود، تحولات شاخص انقلاب و شخصیتها و در هر مورد جسورانه و بیپروا سخنرانده است؛ جسارتی که گاه به تهور نزدیک میشود و خواننده را به شدت دچار حیرت می‌کند. او در این مصاحبه به تبارشناسی خود و استاد شهید مطهری می‌پردازد که کی و چگونه از هرات به مشهد آمدهاند. سخن او در باره خانواده شهید مطهری کاملاً بدیع، تازه و شنیدنی است.

استاد شهید مطهری شخصیت کمنظیر جهان اسلام است و از مفاخر شیعه محسوب میشود. او تنها دانشمند، متفکرو فیلسوفی است که تمامی اندیشههایش صددرصد مورد قبول خاص و عام قرار گرفته و سخت تأثیرگذاربوده است و تا هنوز کسی جرئت نکرده است که افکار و اندیشههای مطهری را مورد نقادی قرار دهد. امام خمینی(ره)، که خود شیفته او بود، گفته است که؛ تمامی آثار استاد مطهری (با همهای کثرتش) بلااستثنا مفید و سازنده میباشد. در ایران این گفته نیز از زبان بزرگان بارها تکرار شده است که آثار شهید مطهری مبانی فکری و نظری نظام جمهوری اسلامی است. این عالم عالیمقام در فریمان مشهد به دنیا آمد و در اوایل انقلاب توسط گروه انحرافی فرقان (نزدیک به مجاهدین خلق) به شهادت رسید.

در ایران روز شهادت شهید مطهری(12/ ثور/ اردیبهشت) را روز معلم نامگذاری کرده و هر سال در آن روز از مقام ایشان به خوبی تجلیل میشود.

جلال الدین فارسی در این گفتوگو میگوید که در اواخر عصر قاجار به ایران مهاجرت کرده است. قاجاریها حدود سیصد سال حکومت کردند. اگر پنجاه سال پایانی این سلسله را اواخر عصر قاجار حساب کنیم، به احتمال قریب به یقین خانواده شهید مطهری از گروه بزرگ مهاجرینی است که ما به آن فراریان امیر عبدالرحمن میگوییم. «امیر خونآشام» برای حذف مردم شیعه از افغانستان دست به نسلکشی و اخراج اجباری زد که در پی آن حدود شصت درصد شیعیان قتل عام و جمع پرشماری نیز به طور گسترده و گروهی به ایران و پاکستان پناه بردند. البته این تقارن زمانی از گفتار استاد فارسی نیز به نحوی اسننباط میشود.

پیش از این پسر کوچک شهید مطهری، که دارای مدرک دکترا از کشور کانادا ست و در یکی از مؤسسات آموزش عالی قم تدریس میکند، در جمع دانشجویان افغانی و ایرانی خود از زبان مادر بزرگشان اظهار داشته است که از منطقه شیعهنشین «بهسود» به مشهد مهاجرت کردهاند و قرار گفته او مادربزرگش از بهسود خاطرات زیادی داشته است. پیش از این نیز این سخن شایع بود، اما تاکنون این خبر به این ترتیب آنهم در یک نشریه رسمی درج نشده بود. اکنون بخشی از این گفتوگو را که مربوط مطلب فوق است برای خوانندگان نشر میشود.

کیهان فرهنگی ابتدا از استاد جلال الدین فارسی میخواهد که طبق معمول از خانواده و تحصیلش آغاز کند.

استاد جلال الدین فارسی:. بنده متولد سال1312شمسی در مشهد هستم و آخرین فرزند خانواده‌ای که اعضای آن همه تاجر بودند. پدرم همراه بخشی از خانواده در اواخر دوره قاجار پس از فتح هرات به وسیله قوم «پشتون»، یعنی قومی که در واقع آنها «افغان» هستند، از هرات به مشهد مهاجرت کردند.

کیهان فرهنگی: بقیه بزرگان خانواده شما هرات ماندند یا به جاهای دیگر رفتند؟

استادفارسی: برادر بزرگم از تجار معروف بود و با شخصیتهای معروف رفت و آمد داشت. بنابراین، خانواده ما تاجرهای بودند که حالا هم هستند و ازخانوادههای معتبراند. بعد از اشغال افغانستان به وسیله ارتش سرخ بخشی از آنها به آلمان و ایالات متحده آمریکا رفتند. پسر عموهای زیادی دارم که در هرات ماندهاند. در عین حال خویشاوندان بسیاری هم داریم که در مشهد ساکناند ولی اصلشان از هرات است.

کیهان فرهنگی: آیا تا به حال به افغانستان سفر کردهاید؟

استاد فارسی: خیر، من افغانستان را ندیدهام.

کیهان فرهنگی: جز خانواده شما خانوادههای دیگری هم آن زمان از هرات به مشهد آمده بودند؟

استاد فارسی: اتفاقاً بعد از هجرت پدرم پدر شهید مطهری هم با جمع کثیری از خانوادهشان از هرات به فریمان آمدند و آنجا ساکن شدند. من در سال1333 یا 1334 برای اولین بار در مسجد گوهرشاد (مشهد) با استاد شهید مطهری آشنا شدم. وقتی خود را معرفی کردم، گفتند چرا به برادر شما علاوه بر این که حبیب الله فارسی میگویند حبیب الله افغانی هم میگویند؟ عرض کردم به خاطر این که ما از هرات به مشهد هجرت کردیم. استاد مطهری هم گفتند: ما هم به صورت خانوادگی هراتی هستیم و پدرم از هرات به مشهد آمدند....تمام

 

منبع: http://www.majma-a.com/TopicDetails.aspx?tid=127



  • کلمات کلیدی :
  • انجمن صلح طلبان افغانستان ::: چهارشنبه 89/3/26::: ساعت 7:0 عصر


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 107
    بازدید دیروز: 96
    کل بازدید :638713
    >> درباره وبلاگ <<
    صلح طلبان افغانستان
    انجمن صلح طلبان افغانستان
    پیش به سوی عدالت، صلح و امنیت در افغانستان

    >> پیوندهای روزانه <<

    >>دسته بندی یادداشت ها<<
    افغانستان[23] . افغانستان و توسعه[19] . پارلمان[9] . غزنی[8] . طالبان[7] . مناسبت‏ها[6] . یادداشت‏های متفرقه[6] . وهابیت[5] . هزاره[5] . پاکستان[5] . امام علی[5] . جنگ[5] . اسلام[4] . انتخابات[4] . هزاره ها[4] . صلح[4] . قرآن[4] . دین[3] . امنیت[3] . تبعیض قومی[3] . تصاویر[2] . بهسود[2] . بیکاری[2] . خشونت[2] . آمریکا[2] . عربستان[2] . دانلود[2] . علی[2] . عید[2] . کابل[2] . کوچی[2] . کوچی‏ها . مجلس . محقق کابلی . معرفی کتاب . کتاب . کدجاوا . کراچی . کشتار شیعیان . والی . وبلاگ . وحدت . مهاجرین افغان . مهدی . میلاد پیامبر . ناامنی . نرم افزار . نقد کتاب . دانلود = کتاب . دعا . غزنی، تاریخچه . فقر و بیکاری . قالب . قالب رایگان . قالب وبلاگ . عکس . عکس از غزنی . عکس و تصویر . علم . رمضان . سایت . سرعت انترنت . سیاست دوگانه . شمشیر . شهید مزاری . اخلاق . ازبک ها . امریکا . افغانها . امام حسن مجتبی . امام حسین ع . امام رضا ع . امام صادق ع . انیمیشن . بازار غزنی . پشتون . پشتونها . پیام . تاجیک . داتلود . دانش . جنگ داخلی . حقوق بشر در افغانستان . حکمتیار . تظاهرات . تفرقه گرایی . تفرقه و نفاق! . جنایات . جنایات وهابیت . تجاوز . تربیت . ترور . قندهار . قوم گرایی . کوچی .

    >>آرشیو شده ها<<

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    صلح طلبان افغانستان

    >> سایت های افغانستان<<
    قرآن کریم دانلود قرآن
    نوشته های پیشین وبلاگ
    بدنبال آرامش
    مجله مینه - پشتو
    شورای جهانی هزاره
    پایگاه‏های اطلاع رسانی مراجع تقلید
    آیت الله محقق کابلی
    زبان انگلیسی یاد بگیریم
    علیجان زاهدی غزنوی
    کودکان افغان عکس و تصویر
    سلامت روان فرزندان
    نسیم رهایی / ککرک غزنی / محمدی
    آیت الله محقق کابلی
    حزب وحدت
    سایت شهید مزاری
    سایت دانشگاه کاتب هزاره
    سایت آیت الله محسنی
    سایت ریاست جمهوری افغانستان

    تاجیک مدیا
    متن کامل قرآن کریم - دانلود
    موسیقی افغانی برای وبلاگ
    کشتار شیعیان در کراچی یا در هر کجای دیگر تاکی و تا چند!؟
    مجمع علمی فرهنگی نور
    سایت امام هادی- آیت اله محقق غزنوی
    وبلاگ پشتو -جامعه روحانیت پشتون‏های شیعه
    سایت موسوی لاری - دانلوود کتاب
    جمهوری سکوت
    معلم عزیز رویش - مدیر لیسه معرفت غرب کابل
    پیوندهای فرهنگی مذهبی
    شریف حبیبی
    از غزنی / واسع هیله من
    آلبوم عکس و تصویر این وبلاگ
    سایت جنبش ملی افغانستان
    اندیشه مثبت
    افغانستان پس از جنگ
    تاجیک مدیا
    سادات افغانستان
    وبلاگ حقوقی صارم
    لینکستان وبلاگهای افغانستانی
    سایت گشایش
    سایت غرجستان
    سایت طلوع فجر
    آموزش زبان انگلیسی
    هفته نامه نىای غؤنه
    غرجستان
    تاجیک مدیا
    قلم بیقرار
    خبرنامه علودانی
    هزاره پیوند
    خبرهای تازه از علودانی
    وطندار
    کودکان وطن
    خوات معاصر
    خوات آنلاین
    روزنه امید
    برگ سبز - محمد رحمتی
    ناهور - خوات
    رو به فردا
    درد دلهای یک باچه مهاجر
    محمد شفق خواتی
    استاد علیزاده مالستانی
    مدرسه محمدیه غزنی
    مردم مالستان
    وحدت نیوز
    نگاه فردا
    سروش صبا
    هم صنفی
    در رثای بابه مزاری
    مجله اخوت
    هزاره پیوند
    حزب وحدت
    صادقی نیلی
    هیله من غزنوی
    علودانی
    مشفق
    بشیر احمدی
    خوات آنلاین
    قلم بیقرار
    کودکان افغانستان
    جامعه اسلامی علودانی
    محمد صابری شملتو
    جامعه نو شوکت علی محمدی
    جمهوری سکوت
    ابرار
    دورتر از چشم اقیانوس
    شریف سعیدی
    نقش والدین در سلامن روان فرزندان
    وحدت نیوز
    مدرسه علمیه محمدیه
    خوات معاصر
    خوات آنلاین
    حوات زیبا
    خوات دانلود
    رو به فردا

    >>طراح قالب<<
    بهار 89 - صلح طلبان افغانستان
    سفارش تبلیغ
    صبا ویژن

     

    انجمن طالبان صلح و امنیت در افغانستان

    تصویر ثابت

    <bgsound src="http://kabul3.persiangig.com/audio/12%20watan_eshq_tu.mp3" loop="infinite">