در ماه مبارک رمضان برای صلح دعا کنیم
همه ی سوره های قرآن ( به جز سوره توبه ) با بسم الله الرحمن الرحیم شروع می شود . یعنی به نام الله ، بخشنده ی مهربان ...
در قرآن و سنت رسول الله و ائمة الهداة هم همواره می بینیم که آنان نسبت به همگان مهربان بودند . حتی نسبت به دشمن ( مگر آن دشمنی که بخواهد علیه اسلام خرابکاری کند )
قرآن به صراحت به پیامبر میگوید که تو مایه ی رحمت و مهربانی برای جهانیان باید باشی :
الأنبیاء : 107 وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمینَ
ما تو را جز به عنوان رحمت برای جهانیان نفرستادیم.
فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلیظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَ شاوِرْهُمْ فِی الْأَمْرِ فَإِذا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُتَوَکِّلینَ
به برکت رحمت الهى، در برابر آنان نرم و مهربان شدى و اگر خشن و سنگدل بودى، از اطراف تو، پراکنده مى شدند. پس آنها را ببخش و براى آنها آمرزش بطلب و در کارها، با آنان مشورت کن . اما هنگامى که تصمیم گرفتى، قاطع باش! و بر خدا توکل کن . زیرا خداوند متوکلان را دوست دارد.
اثبات اینکه جنگهای پیامبر اولاً همگی دفاعی بودند و دوماً اینکه ابداً با خشونت همراه نبودند .
در قرآن و سنت رسول الله و ائمة الهداة هم همواره می بینیم که آنان نسبت به همگان مهربان بودند . حتی نسبت به دشمن ( مگر آن دشمنی که بخواهد علیه اسلام خرابکاری کند )
قرآن به صراحت به پیامبر میگوید که تو مایه ی رحمت و مهربانی برای جهانیان باید باشی :
الأنبیاء : 107 وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمینَ
ما تو را جز به عنوان رحمت برای جهانیان نفرستادیم.
فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلیظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَ شاوِرْهُمْ فِی الْأَمْرِ فَإِذا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُتَوَکِّلینَ
به برکت رحمت الهى، در برابر آنان نرم و مهربان شدى و اگر خشن و سنگدل بودى، از اطراف تو، پراکنده مى شدند. پس آنها را ببخش و براى آنها آمرزش بطلب و در کارها، با آنان مشورت کن . اما هنگامى که تصمیم گرفتى، قاطع باش! و بر خدا توکل کن . زیرا خداوند متوکلان را دوست دارد.
اثبات اینکه جنگهای پیامبر اولاً همگی دفاعی بودند و دوماً اینکه ابداً با خشونت همراه نبودند .
چه بسیار اینکه اسلام به جنگ طلبی متهم می گردد . اگرچه مباحثی از این دست دراین انجمن ایجاد گردیده لیکن برآن شدم که این موضوع را از زاویه ای دیگر بررسی کنم . هم جنگهای عصر پیامبر را و هم فتوحات عهد خلفا و موضع گیری امامان شیعه را . ( که تا به حال بحث زیادی نشده )
یکی از مسائلی که باعث گردیده محمد رسول الله به جنگ طلبی متهم گردد ایات مربوط به جهاد در قرآن است .
آیاتی چند در قرآن در این زمینه وجود دارد . برای نمونه :
التوبة : 14
قاتِلُوهُمْ یُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ بِأَیْدیکُمْ وَ یُخْزِهِمْ وَ یَنْصُرْکُمْ عَلَیْهِمْ وَ یَشْفِ صُدُورَ قَوْمٍ مُؤْمِنینَ
« با آنان پیکار کنید، که خداوند آنان را به دست شما مجازات مىکند و آنان را رسوا مىسازد و دلهای گروهى از مؤمنان را شفا مىبخشد ( و بر قلب آنها مرهم مىنهد )
البقرة : 193 وَ قاتِلُوهُمْ حَتَّى لا تَکُونَ فِتْنَةٌ وَ یَکُونَ الدِّینُ لِلَّهِ فَإِنِ انْتَهَوْا فَلا عُدْوانَ إِلاَّ عَلَى الظَّالِمینَ
« و با آنها پیکار کنید ، تا فتنه باقى نماند و دین، مخصوص خدا گردد. پس اگر ( از روش نادرست خود ) دست برداشتند، (مزاحم آنها نشوید زیرا ) تعدّى جز بر ستمکاران روا نیست . »
سوره 2 آیه 191
سوره توبه آیه 29
سوره 2 آیه 193
سوره توبه آیه 41
و ایاتی دیگر ...
اما آیا این پیکارها دفاعی بود یا تهاجمی ؟ یعنی آیا این جنگها و نبردها در اثر حمله ی دشمنان و دفاع مسلمانان بود یا اینکه مسلمانان حمله می کردند ؟
پاسخ این است که این پیکارها از سوی مسلمین در مقام دفاع از دین و شرف و ناموس خود بود . یعنی دشمنان ( بت پرستان و همدستان آنها ) حمله می کردند و مسلمانان هم برای دفاع یا بازپس گرفتن حق خود میجنگیدند و یا به جنگ ادامه می دادند .
دلیل :
قرآن به صورت کلی هرگونه تجاوزگری و آغاز جنگ را ممنوع کرده است :
لَّا یَنْهَئکمُُ اللَّهُ عَنِ الَّذِینَ لَمْ یُقَاتِلُوکُمْ فىِ الدِّینِ وَ لَمْ یخُْرِجُوکمُ مِّن دِیَارِکُمْ أَن تَبرَُّوهُمْ وَ تُقْسِطُواْ إِلَیهِْمْ إِنَّ اللَّهَ یحُِبُّ الْمُقْسِطِین ( آیه 8 سوره ممتحنه )
« خداوند شما را از نیکى کردن و رعایت عدالت نسبت به کسانى که در راه دین با شما پیکار نکردند و از خانه و دیارتان بیرون نراندند نهى نمىکند چرا که خداوند عدالتپیشگان را دوست دارد . »
همانگونه که مشخص است قرآن به صراحت دستور میدهد نسبت به آن دسته از غیر مسلمانان که علیه اسلام نجنگیدند و موجب آزار مسلمانان نشده اند محبت پیشه کنید و با آنان نجنگید . بلکه با آنان صلح کنید . ( نیکی به آنها + رعایت عدالت در حق آنان )
جالب است بدانیم که این آیه در مدینه نازل شده است . و جزو آخرین سوره هایی است که نازل شده است .
قابل بیان است که سیره پیامبران الهى گواهى مى دهد که آنان براى رهانیدن انسانها از ظلمت ضلالت و گمراهى و احیاى مظاهر الهى و انسانى مبعوث شده اند.
و تمام تلاش آنان در راستاى نابودى آثار شیطانى و دمیدن روح الهی بر کالبد مرده و بى رمق جامعه بوده است؛ در هیچ یک از آیات قرآنى در توصیف پیامبران به ویژه پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) سخن از کشور گشایى آنان نیست و در هیچ روایت و حدیثى، کشور گشایى ، از فضایل رسول خدا شمرده نشده است بلکه جامعترین عبارت قرآن در بیان وظیفه و مقصد دعوت آن حضرت این است:
یَا أَیُّهَا النَّبِىُّ إِنَّا أَرْسَلْنَاکَ شَاهِداً وَمُبَشِّراً وَنَذِیراً وَدَاعِیاً إِلَى اللهِ بِإِذْنِهِ وَسِرَاجاً مُنِیراً ( الأحزاب 46)
« اى پیامبر ؛ ما تو را گواه، بشارت دهنده و انذارکننده فرستادیم . و تو را دعوت کننده بسوى خداوند به فرمان او قرار دادیم، و چراغى فروزان و روشن بخش ... »
روش محمد رسول الله دعوت مردم به اسلام بر مبناى اخلاق خوش و رأفت و محبت استوار بود :
ادْعُ إِلَى سَبِیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ (نحل، آیه 125)
« ای محمد ؛ مردم را به راه پروردگارت و بر اساس حکمت و سخنان نیکو ، دعوت کن ... »
و ایشان هیچ گاه براى دعوت مردم به سوى دین از منطق زور استفاده نکرد:
لاَ إِکْرَاهَ فِى الدِّینِ قَد تَبَیَّنَ ألرُشدُ مِنَ ألغَیّ ... (بقره آیه 256)
و وظیفه خود را تنها ابلاغ رسالت مى دید:
فَإِنْ أَعْرَضُوا فَمَا أَرْسَلْنَاکَ عَلَیْهِمْ حَفِیظًا إِنْ عَلَیْکَ إِلَّا الْبَلَاغُ ( سوره شورى آیه 48 )
و اگر روى گردان شوند ( غمگین مباش ) ما تو را حافظ آنان ( و مأمور اجبارشان ) قرار نداده ایم ؛ وظیفه تو تنها ابلاغ رسالت است »
اما جنگهای پیامبر :
با مطالعه ی مطالب فوق در میابیم که حمله و تعدّی و تجاوزگری ابداً جایی در اسلام ندارد . و سیره ی پیامبر اکرم دقیقاً خلاف این موضوع است .
اما تکلیف جنگهای پیامبر چیست ؟
آیا پیامبر خلاف قرآن عمل کرد ؟
پاسخ قرآن این است :
وَ قاتِلُوا فى سَبیلِ اللَّهِ الَّذینَ یُقاتِلُونَکُمْ وَ لا تَعْتَدُوا إِنَّ اللَّهَ لا یُحِبُّ الْمُعْتَدینَ»; (بقره آیه 190)
« در راه خداوند با کسانى که با شما پیکار مى کنند، بجنگید و هرگز به آنان تجاوز نکنید که خدا متجاوزین را ابداً دوست ندارد »
این آیه هم در مدینه نازل شد .
همین نشان میدهد که جنگهای پیامبر همگی دفاعی بودند .
با مراجعه به کتابهای تاریخی در میابیم که 100 ? این جنگها ( مستقیم و غیر مستقیم ) دفاعی بوده است .
اگر مروری بر این کتابها داشته باشیم متوجه می شویم که اکثر قریب به اتفاق این جنگها پس از جنگ خندق ( جنگ احزاب ) رخ داد .
ماجرای جنگ خندق این بود که پس از هجرت رسول الله از مکه به مدینه و پا گرفتن حکومت اسلامی و قدرت یافتن مسلمانان ، بت پرستان و هم پیمانان آنها ( ده ها و بلکه صد ها قبیله و عشیره و جریان و گروه ) به قصد نابود کردن اسلام به مدینه حمله کردند . و ماجرای حفر خندق به پیشنهاد سلمان فارسی و کشته شدن عمرو بن عبدود به دست علی بن ابی طالب در همین جنگ بود .
در هر صورت مسلمانان پیروزمندانه از خود دفاع کردند . اما این جنگ خساراتی مالی / جانی / روحی و روانی برای مسلمین در پی داشت .
کفار پس از شکست خوردن در این جنگ عقب نشینی کردند . در این هنگام مسلمین به خود حق دادند که جنگ را ادامه دهند . و در مقام احقاق حق برآیند . مطئمناً این دشمنان قسم خورده و همپیمان در صدد حملاتی دوباره و ازسرگیری شرارت های خود بودند . مسلمانان این حق مشروع را داشتند که از خود دفاع کنند و دشمن متجاوز را سرجای خود بنشانند .
که البته این جنگها ( ادامه ی جنگ احزاب ) تلفات زیادی در پی نداشت .
آمار کشته شده هاى جنگها در زمان پیامبر اکرم (ص):
طبق تحقیقاتى آقاى دکتر محمد عماره عضو مجمع بررسى هاى اسلامى مصر که درباره کشته شده ها و شهداى جنگهاى صدر اسلام در عصر پیامبر گرامى (صلى الله علیه وآله) انجام داده است در جمع، 181 شهید از مسلمانان و 202 کشته از مشرکان بوده است. و در جنگ بنى قریظه که ادامه ی جنگ احزاب بود به سبب خیانت یهودیان طبق حکم سعد بن معاذ 700 نفر از یهودیان کشته شدند یعنى همه کشته شدگان ( بت پرستان و همپیمانان آنان ) با تلفات بنى قریظه 902 نفر مى شود و بدون بنى قریظه 202 نفر مى باشد .
الغرب و الاسلام نوشته دکتر محمد عماره ( نسخه ی الکترونیکی ) به استناد سایت ولی عصر
می بینیم که این تعداد بسیار کمتر از تعداد کشته شدگانی است که توسط کشورگشایان شرق و غرب قتل عام می شدند .
یکی از مسائلی که باعث گردیده محمد رسول الله به جنگ طلبی متهم گردد ایات مربوط به جهاد در قرآن است .
آیاتی چند در قرآن در این زمینه وجود دارد . برای نمونه :
التوبة : 14
قاتِلُوهُمْ یُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ بِأَیْدیکُمْ وَ یُخْزِهِمْ وَ یَنْصُرْکُمْ عَلَیْهِمْ وَ یَشْفِ صُدُورَ قَوْمٍ مُؤْمِنینَ
« با آنان پیکار کنید، که خداوند آنان را به دست شما مجازات مىکند و آنان را رسوا مىسازد و دلهای گروهى از مؤمنان را شفا مىبخشد ( و بر قلب آنها مرهم مىنهد )
البقرة : 193 وَ قاتِلُوهُمْ حَتَّى لا تَکُونَ فِتْنَةٌ وَ یَکُونَ الدِّینُ لِلَّهِ فَإِنِ انْتَهَوْا فَلا عُدْوانَ إِلاَّ عَلَى الظَّالِمینَ
« و با آنها پیکار کنید ، تا فتنه باقى نماند و دین، مخصوص خدا گردد. پس اگر ( از روش نادرست خود ) دست برداشتند، (مزاحم آنها نشوید زیرا ) تعدّى جز بر ستمکاران روا نیست . »
سوره 2 آیه 191
سوره توبه آیه 29
سوره 2 آیه 193
سوره توبه آیه 41
و ایاتی دیگر ...
اما آیا این پیکارها دفاعی بود یا تهاجمی ؟ یعنی آیا این جنگها و نبردها در اثر حمله ی دشمنان و دفاع مسلمانان بود یا اینکه مسلمانان حمله می کردند ؟
پاسخ این است که این پیکارها از سوی مسلمین در مقام دفاع از دین و شرف و ناموس خود بود . یعنی دشمنان ( بت پرستان و همدستان آنها ) حمله می کردند و مسلمانان هم برای دفاع یا بازپس گرفتن حق خود میجنگیدند و یا به جنگ ادامه می دادند .
دلیل :
قرآن به صورت کلی هرگونه تجاوزگری و آغاز جنگ را ممنوع کرده است :
لَّا یَنْهَئکمُُ اللَّهُ عَنِ الَّذِینَ لَمْ یُقَاتِلُوکُمْ فىِ الدِّینِ وَ لَمْ یخُْرِجُوکمُ مِّن دِیَارِکُمْ أَن تَبرَُّوهُمْ وَ تُقْسِطُواْ إِلَیهِْمْ إِنَّ اللَّهَ یحُِبُّ الْمُقْسِطِین ( آیه 8 سوره ممتحنه )
« خداوند شما را از نیکى کردن و رعایت عدالت نسبت به کسانى که در راه دین با شما پیکار نکردند و از خانه و دیارتان بیرون نراندند نهى نمىکند چرا که خداوند عدالتپیشگان را دوست دارد . »
همانگونه که مشخص است قرآن به صراحت دستور میدهد نسبت به آن دسته از غیر مسلمانان که علیه اسلام نجنگیدند و موجب آزار مسلمانان نشده اند محبت پیشه کنید و با آنان نجنگید . بلکه با آنان صلح کنید . ( نیکی به آنها + رعایت عدالت در حق آنان )
جالب است بدانیم که این آیه در مدینه نازل شده است . و جزو آخرین سوره هایی است که نازل شده است .
قابل بیان است که سیره پیامبران الهى گواهى مى دهد که آنان براى رهانیدن انسانها از ظلمت ضلالت و گمراهى و احیاى مظاهر الهى و انسانى مبعوث شده اند.
و تمام تلاش آنان در راستاى نابودى آثار شیطانى و دمیدن روح الهی بر کالبد مرده و بى رمق جامعه بوده است؛ در هیچ یک از آیات قرآنى در توصیف پیامبران به ویژه پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) سخن از کشور گشایى آنان نیست و در هیچ روایت و حدیثى، کشور گشایى ، از فضایل رسول خدا شمرده نشده است بلکه جامعترین عبارت قرآن در بیان وظیفه و مقصد دعوت آن حضرت این است:
یَا أَیُّهَا النَّبِىُّ إِنَّا أَرْسَلْنَاکَ شَاهِداً وَمُبَشِّراً وَنَذِیراً وَدَاعِیاً إِلَى اللهِ بِإِذْنِهِ وَسِرَاجاً مُنِیراً ( الأحزاب 46)
« اى پیامبر ؛ ما تو را گواه، بشارت دهنده و انذارکننده فرستادیم . و تو را دعوت کننده بسوى خداوند به فرمان او قرار دادیم، و چراغى فروزان و روشن بخش ... »
روش محمد رسول الله دعوت مردم به اسلام بر مبناى اخلاق خوش و رأفت و محبت استوار بود :
ادْعُ إِلَى سَبِیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ (نحل، آیه 125)
« ای محمد ؛ مردم را به راه پروردگارت و بر اساس حکمت و سخنان نیکو ، دعوت کن ... »
و ایشان هیچ گاه براى دعوت مردم به سوى دین از منطق زور استفاده نکرد:
لاَ إِکْرَاهَ فِى الدِّینِ قَد تَبَیَّنَ ألرُشدُ مِنَ ألغَیّ ... (بقره آیه 256)
و وظیفه خود را تنها ابلاغ رسالت مى دید:
فَإِنْ أَعْرَضُوا فَمَا أَرْسَلْنَاکَ عَلَیْهِمْ حَفِیظًا إِنْ عَلَیْکَ إِلَّا الْبَلَاغُ ( سوره شورى آیه 48 )
و اگر روى گردان شوند ( غمگین مباش ) ما تو را حافظ آنان ( و مأمور اجبارشان ) قرار نداده ایم ؛ وظیفه تو تنها ابلاغ رسالت است »
اما جنگهای پیامبر :
با مطالعه ی مطالب فوق در میابیم که حمله و تعدّی و تجاوزگری ابداً جایی در اسلام ندارد . و سیره ی پیامبر اکرم دقیقاً خلاف این موضوع است .
اما تکلیف جنگهای پیامبر چیست ؟
آیا پیامبر خلاف قرآن عمل کرد ؟
پاسخ قرآن این است :
وَ قاتِلُوا فى سَبیلِ اللَّهِ الَّذینَ یُقاتِلُونَکُمْ وَ لا تَعْتَدُوا إِنَّ اللَّهَ لا یُحِبُّ الْمُعْتَدینَ»; (بقره آیه 190)
« در راه خداوند با کسانى که با شما پیکار مى کنند، بجنگید و هرگز به آنان تجاوز نکنید که خدا متجاوزین را ابداً دوست ندارد »
این آیه هم در مدینه نازل شد .
همین نشان میدهد که جنگهای پیامبر همگی دفاعی بودند .
با مراجعه به کتابهای تاریخی در میابیم که 100 ? این جنگها ( مستقیم و غیر مستقیم ) دفاعی بوده است .
اگر مروری بر این کتابها داشته باشیم متوجه می شویم که اکثر قریب به اتفاق این جنگها پس از جنگ خندق ( جنگ احزاب ) رخ داد .
ماجرای جنگ خندق این بود که پس از هجرت رسول الله از مکه به مدینه و پا گرفتن حکومت اسلامی و قدرت یافتن مسلمانان ، بت پرستان و هم پیمانان آنها ( ده ها و بلکه صد ها قبیله و عشیره و جریان و گروه ) به قصد نابود کردن اسلام به مدینه حمله کردند . و ماجرای حفر خندق به پیشنهاد سلمان فارسی و کشته شدن عمرو بن عبدود به دست علی بن ابی طالب در همین جنگ بود .
در هر صورت مسلمانان پیروزمندانه از خود دفاع کردند . اما این جنگ خساراتی مالی / جانی / روحی و روانی برای مسلمین در پی داشت .
کفار پس از شکست خوردن در این جنگ عقب نشینی کردند . در این هنگام مسلمین به خود حق دادند که جنگ را ادامه دهند . و در مقام احقاق حق برآیند . مطئمناً این دشمنان قسم خورده و همپیمان در صدد حملاتی دوباره و ازسرگیری شرارت های خود بودند . مسلمانان این حق مشروع را داشتند که از خود دفاع کنند و دشمن متجاوز را سرجای خود بنشانند .
که البته این جنگها ( ادامه ی جنگ احزاب ) تلفات زیادی در پی نداشت .
آمار کشته شده هاى جنگها در زمان پیامبر اکرم (ص):
طبق تحقیقاتى آقاى دکتر محمد عماره عضو مجمع بررسى هاى اسلامى مصر که درباره کشته شده ها و شهداى جنگهاى صدر اسلام در عصر پیامبر گرامى (صلى الله علیه وآله) انجام داده است در جمع، 181 شهید از مسلمانان و 202 کشته از مشرکان بوده است. و در جنگ بنى قریظه که ادامه ی جنگ احزاب بود به سبب خیانت یهودیان طبق حکم سعد بن معاذ 700 نفر از یهودیان کشته شدند یعنى همه کشته شدگان ( بت پرستان و همپیمانان آنان ) با تلفات بنى قریظه 902 نفر مى شود و بدون بنى قریظه 202 نفر مى باشد .
الغرب و الاسلام نوشته دکتر محمد عماره ( نسخه ی الکترونیکی ) به استناد سایت ولی عصر
می بینیم که این تعداد بسیار کمتر از تعداد کشته شدگانی است که توسط کشورگشایان شرق و غرب قتل عام می شدند .
کلمات کلیدی : آیا اسلام دین خشونت است ؟ ، اسلام و صلح ، اسلام و خشونت ؟ ، جنگهای پیامبر همگی دفاعی بودند ، تجاوزگری در اسلام ؟ ،
منبع: http://sunniquest.parsiblog.com/Posts/10
انجمن صلح طلبان افغانستان ::: پنج شنبه 93/4/5::: ساعت 11:24 صبح
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
سفارت افغانستان در تهران چگونه به دست طالبان افتاد؟
با طالبان و طالبانیسم چه باید کرد؟ هویتگرایی (قسمت اول)
با طالبان و طالبانیسم چه باید کرد؟ انتخاب (قسمت دوم)
با طالبان و طالبانیسم چه باید کرد؟ عملیات انتحاری (قسمت سوم)
با طالبان و طالبانیسم چه باید کرد؟ افغانستان تغییر (قسمت چهارم)
با طالبان و طالبانیسم چه باید کرد؟ سه راه حل (قسمت پنجم)
صلحطلبی، هدف غاییِ سیاست
طالبانِ قدرت، نشسته بر پوستین استبداد دینی
#نسل کشی هزاره ها - شیعیان در افغانستان!
داعش را امریکا ایجاد کرد
پیامد صلج امریکا و طالبان در قطر
[عناوین آرشیوشده]
با طالبان و طالبانیسم چه باید کرد؟ هویتگرایی (قسمت اول)
با طالبان و طالبانیسم چه باید کرد؟ انتخاب (قسمت دوم)
با طالبان و طالبانیسم چه باید کرد؟ عملیات انتحاری (قسمت سوم)
با طالبان و طالبانیسم چه باید کرد؟ افغانستان تغییر (قسمت چهارم)
با طالبان و طالبانیسم چه باید کرد؟ سه راه حل (قسمت پنجم)
صلحطلبی، هدف غاییِ سیاست
طالبانِ قدرت، نشسته بر پوستین استبداد دینی
#نسل کشی هزاره ها - شیعیان در افغانستان!
داعش را امریکا ایجاد کرد
پیامد صلج امریکا و طالبان در قطر
[عناوین آرشیوشده]
>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 24
بازدید دیروز: 509
کل بازدید :651814
بازدید دیروز: 509
کل بازدید :651814
>> درباره وبلاگ <<
انجمن صلح طلبان افغانستان
پیش به سوی عدالت، صلح و امنیت در افغانستان
پیش به سوی عدالت، صلح و امنیت در افغانستان
>> پیوندهای روزانه <<
اطلاعات روز [14]
غزنی؛ ولایت والی ساز - تجربه تلخ [65]
جایگاه علی علیه السلام درهستی [17]
چه کسی به طالبان پول میدهد؟ [43]
دانلوود نرم افزار اسلامی [19]
چرا همدستی طالبان در روز قدس [20]
در انتخابات پارلمان به اصلح رای بدهیم [4]
در انتخابات پارلمان به اصلح رای بدهیم [3]
رد مطالب شبکه تقرثه انگیز اهلبیت توسط آیت الله محقق کابلی [21]
نقش علم و دانش در پیشرفت انسان [7]
آمریکا و سیاست دوگانه در افغانستان [6]
عید سعید غدیر بر مسلمین مبارکباد [5]
مسلمانان قربانی فتوای ملا و مفتی! [23]
60% مبتلا به مشکلات روانی و روحی! [5]
دشمنان صلح و امنیت در افغانستان [13]
[آرشیو(28)]
غزنی؛ ولایت والی ساز - تجربه تلخ [65]
جایگاه علی علیه السلام درهستی [17]
چه کسی به طالبان پول میدهد؟ [43]
دانلوود نرم افزار اسلامی [19]
چرا همدستی طالبان در روز قدس [20]
در انتخابات پارلمان به اصلح رای بدهیم [4]
در انتخابات پارلمان به اصلح رای بدهیم [3]
رد مطالب شبکه تقرثه انگیز اهلبیت توسط آیت الله محقق کابلی [21]
نقش علم و دانش در پیشرفت انسان [7]
آمریکا و سیاست دوگانه در افغانستان [6]
عید سعید غدیر بر مسلمین مبارکباد [5]
مسلمانان قربانی فتوای ملا و مفتی! [23]
60% مبتلا به مشکلات روانی و روحی! [5]
دشمنان صلح و امنیت در افغانستان [13]
[آرشیو(28)]
>>دسته بندی یادداشت ها<<
افغانستان[23] . افغانستان و توسعه[19] . پارلمان[9] . غزنی[8] . طالبان[7] . مناسبتها[6] . یادداشتهای متفرقه[6] . وهابیت[5] . هزاره[5] . پاکستان[5] . امام علی[5] . جنگ[5] . اسلام[4] . انتخابات[4] . هزاره ها[4] . صلح[4] . قرآن[4] . دین[3] . امنیت[3] . تبعیض قومی[3] . تصاویر[2] . بهسود[2] . بیکاری[2] . خشونت[2] . آمریکا[2] . عربستان[2] . دانلود[2] . علی[2] . عید[2] . کابل[2] . کوچی[2] . کوچیها . مجلس . محقق کابلی . معرفی کتاب . کتاب . کدجاوا . کراچی . کشتار شیعیان . والی . وبلاگ . وحدت . مهاجرین افغان . مهدی . میلاد پیامبر . ناامنی . نرم افزار . نقد کتاب . دانلود = کتاب . دعا . غزنی، تاریخچه . فقر و بیکاری . قالب . قالب رایگان . قالب وبلاگ . عکس . عکس از غزنی . عکس و تصویر . علم . رمضان . سایت . سرعت انترنت . سیاست دوگانه . شمشیر . شهید مزاری . اخلاق . ازبک ها . امریکا . افغانها . امام حسن مجتبی . امام حسین ع . امام رضا ع . امام صادق ع . انیمیشن . بازار غزنی . پشتون . پشتونها . پیام . تاجیک . داتلود . دانش . جنگ داخلی . حقوق بشر در افغانستان . حکمتیار . تظاهرات . تفرقه گرایی . تفرقه و نفاق! . جنایات . جنایات وهابیت . تجاوز . تربیت . ترور . قندهار . قوم گرایی . کوچی .
>>آرشیو شده ها<<
پاییز 1387
تابستان 1387
بهار 1387
زمستان 1386
پاییز 1386
تابستان 1386
بهار 1386
زمستان 1385
تابستان 1385
بهار 1385
پاییز 1388
بهار 1388
زمستان 1388
بهار 1389
تابستان 1389
تابستان 1388
تابستان 89
زمستان 88
بهار 89
پاییز 89
زمستان 89
بهار 90
تابستان 90
پاییز 90
زمستان 90
بهار 91
تابستان 91
پاییز 91
زمستان 91
بهار 92
تابستان 92
پاییز 92
زمستان 92
بهار 93
تابستان 93
زمستان 93
پاییز 93
بهار 94
تابستان 94
پاییز 94
زمستان 94
بهار 95
تابستان 95
بهار 96
پاییز 96
زمستان 96
تابستان 1387
بهار 1387
زمستان 1386
پاییز 1386
تابستان 1386
بهار 1386
زمستان 1385
تابستان 1385
بهار 1385
پاییز 1388
بهار 1388
زمستان 1388
بهار 1389
تابستان 1389
تابستان 1388
تابستان 89
زمستان 88
بهار 89
پاییز 89
زمستان 89
بهار 90
تابستان 90
پاییز 90
زمستان 90
بهار 91
تابستان 91
پاییز 91
زمستان 91
بهار 92
تابستان 92
پاییز 92
زمستان 92
بهار 93
تابستان 93
زمستان 93
پاییز 93
بهار 94
تابستان 94
پاییز 94
زمستان 94
بهار 95
تابستان 95
بهار 96
پاییز 96
زمستان 96
>>لوگوی وبلاگ من<<
>> سایت های افغانستان<<
قرآن کریم دانلود قرآن
نوشته های پیشین وبلاگ
بدنبال آرامش
مجله مینه - پشتو
شورای جهانی هزاره
پایگاههای اطلاع رسانی مراجع تقلید
آیت الله محقق کابلی
زبان انگلیسی یاد بگیریم
علیجان زاهدی غزنوی
کودکان افغان عکس و تصویر
سلامت روان فرزندان
نسیم رهایی / ککرک غزنی / محمدی
آیت الله محقق کابلی
حزب وحدت
سایت شهید مزاری
سایت دانشگاه کاتب هزاره
سایت آیت الله محسنی
سایت ریاست جمهوری افغانستان
تاجیک مدیا
متن کامل قرآن کریم - دانلود
موسیقی افغانی برای وبلاگ
کشتار شیعیان در کراچی یا در هر کجای دیگر تاکی و تا چند!؟
مجمع علمی فرهنگی نور
سایت امام هادی- آیت اله محقق غزنوی
وبلاگ پشتو -جامعه روحانیت پشتونهای شیعه
سایت موسوی لاری - دانلوود کتاب
جمهوری سکوت
معلم عزیز رویش - مدیر لیسه معرفت غرب کابل
پیوندهای فرهنگی مذهبی
شریف حبیبی
از غزنی / واسع هیله من
آلبوم عکس و تصویر این وبلاگ
سایت جنبش ملی افغانستان
اندیشه مثبت
افغانستان پس از جنگ
تاجیک مدیا
سادات افغانستان
وبلاگ حقوقی صارم
لینکستان وبلاگهای افغانستانی
سایت گشایش
سایت غرجستان
سایت طلوع فجر
آموزش زبان انگلیسی
هفته نامه نىای غؤنه
غرجستان
تاجیک مدیا
قلم بیقرار
خبرنامه علودانی
هزاره پیوند
خبرهای تازه از علودانی
وطندار
کودکان وطن
خوات معاصر
خوات آنلاین
روزنه امید
برگ سبز - محمد رحمتی
ناهور - خوات
رو به فردا
درد دلهای یک باچه مهاجر
محمد شفق خواتی
استاد علیزاده مالستانی
مدرسه محمدیه غزنی
مردم مالستان
وحدت نیوز
نگاه فردا
سروش صبا
هم صنفی
در رثای بابه مزاری
مجله اخوت
هزاره پیوند
حزب وحدت
صادقی نیلی
هیله من غزنوی
علودانی
مشفق
بشیر احمدی
خوات آنلاین
قلم بیقرار
کودکان افغانستان
جامعه اسلامی علودانی
محمد صابری شملتو
جامعه نو شوکت علی محمدی
جمهوری سکوت
ابرار
دورتر از چشم اقیانوس
شریف سعیدی
نقش والدین در سلامن روان فرزندان
وحدت نیوز
مدرسه علمیه محمدیه
خوات معاصر
خوات آنلاین
حوات زیبا
خوات دانلود
رو به فردا
نوشته های پیشین وبلاگ
بدنبال آرامش
مجله مینه - پشتو
شورای جهانی هزاره
پایگاههای اطلاع رسانی مراجع تقلید
آیت الله محقق کابلی
زبان انگلیسی یاد بگیریم
علیجان زاهدی غزنوی
کودکان افغان عکس و تصویر
سلامت روان فرزندان
نسیم رهایی / ککرک غزنی / محمدی
آیت الله محقق کابلی
حزب وحدت
سایت شهید مزاری
سایت دانشگاه کاتب هزاره
سایت آیت الله محسنی
سایت ریاست جمهوری افغانستان
تاجیک مدیا
متن کامل قرآن کریم - دانلود
موسیقی افغانی برای وبلاگ
کشتار شیعیان در کراچی یا در هر کجای دیگر تاکی و تا چند!؟
مجمع علمی فرهنگی نور
سایت امام هادی- آیت اله محقق غزنوی
وبلاگ پشتو -جامعه روحانیت پشتونهای شیعه
سایت موسوی لاری - دانلوود کتاب
جمهوری سکوت
معلم عزیز رویش - مدیر لیسه معرفت غرب کابل
پیوندهای فرهنگی مذهبی
شریف حبیبی
از غزنی / واسع هیله من
آلبوم عکس و تصویر این وبلاگ
سایت جنبش ملی افغانستان
اندیشه مثبت
افغانستان پس از جنگ
تاجیک مدیا
سادات افغانستان
وبلاگ حقوقی صارم
لینکستان وبلاگهای افغانستانی
سایت گشایش
سایت غرجستان
سایت طلوع فجر
آموزش زبان انگلیسی
هفته نامه نىای غؤنه
غرجستان
تاجیک مدیا
قلم بیقرار
خبرنامه علودانی
هزاره پیوند
خبرهای تازه از علودانی
وطندار
کودکان وطن
خوات معاصر
خوات آنلاین
روزنه امید
برگ سبز - محمد رحمتی
ناهور - خوات
رو به فردا
درد دلهای یک باچه مهاجر
محمد شفق خواتی
استاد علیزاده مالستانی
مدرسه محمدیه غزنی
مردم مالستان
وحدت نیوز
نگاه فردا
سروش صبا
هم صنفی
در رثای بابه مزاری
مجله اخوت
هزاره پیوند
حزب وحدت
صادقی نیلی
هیله من غزنوی
علودانی
مشفق
بشیر احمدی
خوات آنلاین
قلم بیقرار
کودکان افغانستان
جامعه اسلامی علودانی
محمد صابری شملتو
جامعه نو شوکت علی محمدی
جمهوری سکوت
ابرار
دورتر از چشم اقیانوس
شریف سعیدی
نقش والدین در سلامن روان فرزندان
وحدت نیوز
مدرسه علمیه محمدیه
خوات معاصر
خوات آنلاین
حوات زیبا
خوات دانلود
رو به فردا
>>طراح قالب<<