حکمتیار: از سر جنازه من رد شوید اگر صلح را بیبینید!
کاندید اصلح
گفتگوی شمس الحق با سیف الحق در باره رایگیری پارلمان افغانستان
شمشهلق: سلام سیف اللق جان! راستی شما به کی رای میتی؟
سیفول: شمس الحق جان! مه به کسی رای میتوم که مسلمان باشه، دلسوز به مردم باشه - بین مردم اوغانستان فرق نگذاره - کل مردمه به یک چشم بیبینه! اهل فهم و حکمت باشه – کار قانونی بکنه– سابقه خوب داشته باشه و نام بدی نکده باشه – شجاعت و مردانگی داشته باشه، صلح و امنیت بیاره -گپ زدن بلد باشه و در یک کلام: کان دید اسلح باشه
شمشهلق: خو میگفتی هیچ رای نمیتوم! ای رقم آدما هیچ پیدا نمیشه ، که هم موسولبان باشه و بین مردم اوغانستان فرق نمانه! سابقه خوب داشته و نام بدی نکده باشه، تو یک نفرشه بره مه نشان بتی؟ شجاعت و مردانگی که کل شان داره، 30 سال اس که میبینیم.
سیفول: کل نمایندا موسولمان استه اما ...!!!!!!!!
شمشهلق: فامیدوم حتما به ملا عمر رای میتی! او کل مردمه به یک چشم میبینه و یک چشم هم بیشتر نداره.
سیفول: نه! او خوده کاندید نکده، او اصلا به ای چیزا قانع نیس او امیر المومنین امارت ایس! لامی میباشه او بیخبر!
شمشهلق: خی حتما به حکمتیار رای میتی که مسولمان و اهل حکمت و چیزای دیگه استه.
سیفول: حکمتیار نامش حکمتیار است، او به پارلمان برود کی چی؟ ده اونجه جنگ مسلحانه نیست اگه جنگ هم باشه با سلاح منطق و استدلال است نه با تفنگ و راکت و انتحار! و ترک عادت هم آدمه مریض میسازه!
شمشهلق: حتما به استاد محقق و یا استاد اکبری رای میتی؟
سیفول: نه ! مه گفتوم گپ زدن بلد باشه، منظورم گپ زدن سر منبر نبود، علوم سیاسی خوانده باشه و تحلیل گر مسایل کشور باشه و مستدل و منطقی گپ بزنه! استادا بره جنگ دادن مردمای نافام خوب بود!
شمشهلق: حتما به داکتر سجادی یا به عبد رب رسول سیاف رای میتی؟
سیفول: سیاف خوب گپ میزنه اما گپای خوب نمیزنه! و کل مردمه به یک چشم نمیبینه! سابقه خوب هم که به خودت مالوم اس نداره! داکتر سجادی مثل دیگرا دلسوز به خودش اس نه به مردم البته ای خوبی ره داره که بین اوغان و هزاره هیچ فرق نمگذاره، ده جنگ بهسود ابروی خوده خم نکد، در پروسه حذف وزیران هزاره توسط مجلس هیچ چیز نگفت!
شمشهلق: کاندید اصلح یا کان دید اسلح که گفتی چه معنا داره؟
سیفول: پارلمان خودش کان اس؛ کان دالر و پیسه که مه و تو ندیدیم! اسلح هم که سلاح زیاد داشته باشه،،یک وخت اگه چانس آوردند جنگ شروع شد بتانن مردمای بیچاره ره بکشند و بزنند (الضرب =زدن و القتل=کشتن) !
شمشهلق: پس مه نفامیدوم به کی رای میتی؟ فقط یادم مانده که ملالی جویای خدازده توهین کده بود به پارلمان که (طبیله حیوانات!) استه
سیفول: مه به کسی رای میتوم که قهرمان باشه و نام اوغانستانه ده کل دنیا بلند کده باشه، از قوم خودم باشه و از مردمای دیگه ره کشته و زده باشه ، به دردیم بخوره کارم گیر کد کمکم کنه، به سواد موادش بیخی کار نداروم، اسلح اسلح باشه، به توهین ملالی جویا گوش نکو، در جنگل غیر از شیر، گرگ روباه و آهو و حیوانات دیگه وجود نداره و اوغانستان 250 سال استبداد و تمامیت خواهی بوده و 30 سال جنگ !! آدم که ای کارا ره نمیکنه مالوم اس که حیوانات جنگ داره و زور داریش کمزوریشه میخوره گرگها و شغالها آهو و مرغ و پرندگانه میخوره!
وَإِن طَآئِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ اقْتَتَلُواْ فَاءَصْلِحُواْ بَیْنَهُمَا فَإِن بَغَتْ إِحْدَیهُمَا عَلَى الاُْخْرَى فَقَتِلُواْالَّتِى تَبْغِى حَتَّى تَفِى ءَّ إِلَىَّ اءَمْرِ اللّهِ فَإِن فَآءَتْ فَاءَصْلِحُواْ بَیْنَهُمَابِالْعَدْلِ وَاءَقْسِطُوَّاْ إِنَّ اللّهَ یُحِبُّ الْمُقْسِطِینَ
و اگر دو طائفه از مؤ منین به نزاع و جنگ پرداختند، پس فورى میان آنان صلح و آشتى بر قرار کنید. سپس اگر یکى از دو گروه بر دیگرى تجاوز کرد، پس با آن متجاوز بجنگید تا به فرمان خداوند روى کند. پس اگر طائفه متجاوز بازگشت (و دست از تجاوز خود برداشت )، میان آن دو گروه با عدالت صلح برقرار کنید و عدالت به خرج دهید. همانا خداوند عدالت پیشه گان را دوست دارد.
پیام ها:
از این آیه نیز ده ها درس مىتوان گرفت که ما به بعضى از آنها اشاره مى کنیم :
1 گرچه ایمان مانع درگیر شدن نیست ، ولى نزاع میان مؤ منین یک جرقه است نه یک جریان ، موقّت است نه دائمى . زیرا کلمه “اِقتَتلوا” نشان از پدید آمدن نزاع است ، نه دوام آن واگر دائمى بود مى فرمود: “یَقتَتلون “
2 ادب به ما مى گوید که مسائل منفى و زشت را مستقیما به مخاطب خود نسبت ندهیم . (در این آیه نفرمود: و اگر دو طائفه از شما، بلکه فرمود: از مؤ منان ، یعنى شما اینکاره نیستید) (اِقتتلوا)
3 طبیعت جنگ پاى همه را به میان مى کشد و تنها به دو گروه درگیر قانع نیست . (کلمه “اقتتلوا” جمع آمده وگرنه مى فرمود: “اقتتلا”)
4 مسلمانان در برابر مشاهده و اطلاع از درگیرى میان خود، متعهّد ومسئولند وبى تفاوتى را ممنوع مى دانند. (فَاصلِحوا)
5 براى آشتى دادن و برقرارى صلح میان مسلمانان با سرعت و بدون تاءخیر قیام کنیم . (حرف (فاء) در “فَاصلِحوا” نشانه سرعت است )
6 اگر یکى از دو گروه درگیر یاغى گرى کرد، همه اُمّت اسلامى باید بر ضدّ او سریعاً بسیج شوند. (فَاِن بَغَتْ... فقاتلوا الّتى تَبغى )
7 براى برقرارى یا حفظ امنیّت و عدالت ، حتّى اگر لازم شد باید مسلمانان یاغى کشته و فدا شوند. آرى ، خون یاغى ارزش ندارد. (فَاِن بَغتْ... فقاتلوا...)
8 در برابر خشونت باید خشونت به خرج داد. (فَاِن بَغتْ... فقاتلوا) (در نظام اسلامى نباید به یاغى مهلت و فرصت داده شود)
9 در سرکوب یاغى ، طفره نرویم و مسامحه نکنیم . (فقاتلوا) (حرف (فاء) علامت تسریع است )
10 در سرکوب یاغى ، کارى به خانواده ، زن و فرزند او نداشته باشیم و فقط به سراغ خودش برویم . (فقاتلوا الّتى تَبغى )
11 در سرکوب یاغى هیچ شرط و ملاحظه اى نداشته باشیم ؛ خودى باشد یا غریبه . (فقاتلوا الّتى تَبغى )
12 قیام مسلمین ، هدف مقدّس دارد.(حتّى تَفى ء الى ...)
13 مدّت مبازره تا رسیدن به هدف است ، (حتّى تَفى ء الى امر اللّه ) و ساعت ، ماه و تاریخ خاصّى ندارد. مثل مدّت مراجعه بیمار به پزشک و مصرف دارو است که تا زمان سلامتى باید ادامه یابد.
14 در سرکوب یاغى ، هدفهاى شخصى ، قومى ، حزبى ، یا انتقام ، خودنمائى و گرفتن زهره چشم از دیگران مطرح نیست ، بلکه یک هدف مطرح است و آن برگشتن یاغى به راه خداست . (حتّى تَفى ء الى امر اللّه )
15 براى آتش بس ، آغاز و شروع بازگشت یاغى به راه حق کافى است . همین که او شروع به برگشت کرد دست از او بردارید، زیرا شرط دست برداشتن از او، بازگشت صد در صد او نیست . (حتّى تَفى ء)
16 در مرحله درگیرى که متجاوز معلوم نیست ، باید تلاش براى خاموش کردن اصل فتنه و ایجاد صلح باشد، (فَاصلحوا) ولى در مرحله بعد که متجاوز و یاغى شناخته شد، خاموش کردن فتنه و ایجاد صلح باید در سمت و سوى دفاع از مظلوم و گرفتن حقّ او از ظالم باشد. (فَاصلحوا بینهما بالعَدل )
17 وظیفه مسلمانان در شرائط مختلف تفاوت دارد؛ گاهى اصلاح است و گاهى جنگ . (در این آیه ، هم کلمه “اصلحوا” دو بار آمده است و هم کلمه “قاتلوا”)
18 در اصلاح میان دو گروه باید خسارت و غرامت جنگ را از متجاوز گرفت . (بالعَدل )
حضرت على علیه السلام فرمود: اُمّتى که حقّ ضعیفش از قوى بدون تردید گرفته نشود، قداست و ارزشى ندارد.(124)
19 هر کجا طوفان غرائز و غضب و لغزشگاهى بود، سفارشات پى درپى لازم است . (بالعَدل ، اقسطوا... یحبّ المقسِطین )
20 اصلاحى ارزش دارد که حقّ به صاحبش برسد، وگرنه سکوت ذلّت بار، مرگ آفرین و تحمیلى است . (اصلحوا... اقسطوا)
21 هر کجا مسئله تحمّل مشکلات در کار است ، از اهرم محبّت استفاده کنید. (انّ اللّه یُحبّ المقسطین )
کسانى محبّت خداوند را دریافت مى کنند که بر اساس عدل و قسط حرکتى کنند وگرنه ساکت کردن دو طرف جنگ بدون برقرارى عدالت ، محبوب خداوند نیست . (یحبّ المقسِطین )
کاندید اصلح
گفتگوی شمس الحق با سیف الحق در باره رایگیری پارلمان افغانستان
شمشهلق: سلام سیف اللق جان! راستی شما به کی رای میتی؟
سیفول: شمس الحق جان! مه به کسی رای میتوم که مسلمان باشه، دلسوز به مردم باشه - بین مردم اوغانستان فرق نگذاره - کل مردمه به یک چشم بیبینه! اهل فهم و حکمت باشه – کار قانونی بکنه– سابقه خوب داشته باشه و نام بدی نکده باشه – شجاعت و مردانگی داشته باشه، صلح و امنیت بیاره -گپ زدن بلد باشه و در یک کلام: کان دید اسلح باشه
شمشهلق: خو میگفتی هیچ رای نمیتوم! ای رقم آدما هیچ پیدا نمیشه ، که هم موسولبان باشه و بین مردم اوغانستان فرق نمانه! سابقه خوب داشته و نام بدی نکده باشه، تو یک نفرشه بره مه نشان بتی؟ شجاعت و مردانگی که کل شان داره، 30 سال اس که میبینیم.
سیفول: کل نمایندا موسولمان استه اما ...!!!!!!!!
شمشهلق: فامیدوم حتما به ملا عمر رای میتی! او کل مردمه به یک چشم میبینه و یک چشم هم بیشتر نداره.
سیفول: نه! او خوده کاندید نکده، او اصلا به ای چیزا قانع نیس او امیر المومنین امارت ایس! لامی میباشه او بیخبر!
شمشهلق: خی حتما به حکمتیار رای میتی که مسولمان و اهل حکمت و چیزای دیگه استه.
سیفول: حکمتیار نامش حکمتیار است، او به پارلمان برود کی چی؟ ده اونجه جنگ مسلحانه نیست اگه جنگ هم باشه با سلاح منطق و استدلال است نه با تفنگ و راکت و انتحار! و ترک عادت هم آدمه مریض میسازه!
شمشهلق: حتما به استاد محقق و یا استاد اکبری رای میتی؟
سیفول: نه ! مه گفتوم گپ زدن بلد باشه، منظورم گپ زدن سر منبر نبود، علوم سیاسی خوانده باشه و تحلیل گر مسایل کشور باشه و مستدل و منطقی گپ بزنه! استادا بره جنگ دادن مردمای نافام خوب بود!
شمشهلق: حتما به داکتر سجادی یا به عبد رب رسول سیاف رای میتی؟
سیفول: سیاف خوب گپ میزنه اما گپای خوب نمیزنه! و کل مردمه به یک چشم نمیبینه! سابقه خوب هم که به خودت مالوم اس نداره! داکتر سجادی مثل دیگرا دلسوز به خودش اس نه به مردم البته ای خوبی ره داره که بین اوغان و هزاره هیچ فرق نمگذاره، ده جنگ بهسود ابروی خوده خم نکد، در پروسه حذف وزیران هزاره توسط مجلس هیچ چیز نگفت!
شمشهلق: کاندید اصلح یا کان دید اسلح که گفتی چه معنا داره؟
سیفول: پارلمان خودش کان اس؛ کان دالر و پیسه که مه و تو ندیدیم! اسلح هم که سلاح زیاد داشته باشه،،یک وخت اگه چانس آوردند جنگ شروع شد بتانن مردمای بیچاره ره بکشند و بزنند (الضرب =زدن و القتل=کشتن) !
شمشهلق: پس مه نفامیدوم به کی رای میتی؟ فقط یادم مانده که ملالی جویای خدازده توهین کده بود به پارلمان که (طبیله حیوانات!) استه
سیفول: مه به کسی رای میتوم که قهرمان باشه و نام اوغانستانه ده کل دنیا بلند کده باشه، از قوم خودم باشه و از مردمای دیگه ره کشته و زده باشه ، به دردیم بخوره کارم گیر کد کمکم کنه، به سواد موادش بیخی کار نداروم، اسلح اسلح باشه، به توهین ملالی جویا گوش نکو، در جنگل غیر از شیر، گرگ روباه و آهو و حیوانات دیگه وجود نداره و اوغانستان 250 سال استبداد و تمامیت خواهی بوده و 30 سال جنگ !! آدم که ای کارا ره نمیکنه مالوم اس که حیوانات جنگ داره و زور داریش کمزوریشه میخوره گرگها و شغالها آهو و مرغ و پرندگانه میخوره!
آیه (10)
إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَاءَصْلِحُواْ بَیْنَ اءَخَوَیْکُمْ وَاتَّقُواْاللّهَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَللّه
همانا مؤ منین با یکدیگر برادرند، پس میان برادران خود (در صورت اختلاف و نزاع ) صلح و آشتى برقرار کنید و تقوى داشته باشید تا مورد ترحّم خداوند قرار گیرید.
نکته ها:
O این آیه رابطه مؤ منان با یکدیگر را همچون دو برادر دانسته است که در این تعبیر نکاتى نهفته است از جمله :
الف : دو برادر در برابر بیگانه ، یگانه وبازوى یکدیگرند.
ب : دوستى دو برادر عمیق است .
ج : امروز براى اظهار علاقه کلمات رفیق ، دوست ، هم شهرى ، هم وطن و... بکار مى رود ولکن اسلام کلمه برادر را بکار برده است که عمیق ترین واژه هاست .
د: دوستى دو برادر متقابل است .
ه : در حدیث دو برادر دینى به دو دست تشبیه شده است که یکدیگر را شستشو مى دهند.(146)
O در این آیه و آیه قبل ، در مجموع سه بار جمله “اصلحوا” تکرار شده که نشانه توجّه اسلام به مسئله صلح است .
O از آنجا که در درگیرى مسلمین عوارض تلخى مثل قهر، سوءظن ، تبلیغات سوء، انتقام و فتنه هاى پس از جنگ (مراد از جنگ ، ماجراى آیات قبل است ) زیاد مى باشد، لذا قرآن در این دو آیه با جملات “اصلحوا، اقسطوا، یُحبّ المقسطین ، اِخوَة ، اَخوَیکم ، اتّقوا، تُرحمون “ بر زخم هاى ناشى از جنگ مرهم گذاشته است .
پیام ها:
1 رمز برادرى تنها در ایمان است . (مسائل اقتصادى ، سیاسى ، نژادى ، جغرافیایى ، تاریخى و... نمى تواند در مردم روح برادرى به وجود بیاورد) (انّما المؤ منون اخوة )
جان گرگان و سگان از هم جداست |
متّحد جان هاى شیران خداست |
2 برادرى بر اساس ایمان ، مشروط به زمان ، سنّ، شغل و مکان نیست . (انما المؤ منون اخوة )
3 کسى خود را برتر از دیگران نداند. (اخوة ) (آرى ، میان والدین و فرزند برترى است ، ولى میان برادران مساوات است )
4 براى صلح وآشتى دادن ، از کلمات محبّت آمیز، روانى و انگیزه آور استفاده کنیم . (اخوة فاصلحوا)
5 صلح دادن بر همه مسلمانان واجب است ، نه تنها بر گروهى خاص . (فاصلحوا)
6 اصلاح کننده نیز برادر طرفین درگیر است . (بین اخویکم )
7 اصلاح و آشتى دادن نیز آفاتى دارد که باید مراقب بود. (فاصلحوا... و اتقوا) (بعضى آفات اصلاح و میانجى گرى عبارتند از خودنمایى ، توقّع ، ظلم در اصلاح دادن ، منّت گذاشتن و...)
8 جامعه درگیر، از دریافت رحمت الهى محروم است . (فاصلحوا... واتقوا... ترحمون )
9 صلح و صفا، مقدّمه دریافت رحمت الهى است . (فاصلحوا... ترحمون )
اخوّت و برادرى
بنى آدم اعضاى یکدیگرند |
که در آفرینش ز یک گوهرند |
دگر عضوها را نماند قرار |
تو کز محنت دیگران بى غمى |
نشاید که نامت نهند آدمى |
منبع: محسن قرائتى
، تفسیر سوره حجرات
خدایا
صلح و امنیت را در افغانستان عزیز ما برقرار کن!
آمین یا رب العالمین
چرا همدستی طالبان و اسراییل و کشتار مظاهره چیان مسلمان در روز قدس!!!!
وزارت خارج? اسرائیل تائید نموده است که دولت اسرائیل تحقیقات گسترد? را جهت شناسائی قبایل پشتونهای افغانستان و پاکستان که اصلیت یهودی دارند آغاز نموده است.
سخنگوی وزارت خارج? اسرائیل به روزنام? لوفیگاروی فرانسه گفته است: دولت اسرائیل تحقیقات گسترد? را جهت شناسائی قبایل پتان در افغانستان و پاکستان که یکی از ده قبیل? گمشد? یهودی اند از طریق تمویل مرکز تحقیقات ملی ممبی در هند رسماً آغاز نموده است.
وی می افزاید از اینکه در شرائط کنونی گشایش چنین مرکز تحقیقاتی در افغانستان و پاکستان امکان نداشت، ما تصمیم گرفتیم که این تحقیقات را در هندوستان که اکثراً میزبان پشتونها می باشد راه اندازی نماییم.
قرار است که این تحقیقات از سه ماه الی یک سال کامل را در بر بگیرد. ... تحقیقات ما قبلا در بخشهای ( ریشه یابی تاریخی، رسوم و عنعنات و تقارب در زبان ) تکمیل گردیده است. بناً این مرکز این بار نتائج تحقیقات خویش را از آزمایشات خون ( دی ان ای ) به دست خواهد آورد. تا کنون هزاران سی سی خون از قبایل پشتون افغانستان در منطق? ماله باد ولایت اتوراپردیش در شمال هند جهت آزمایشات جمع آوری شده است.
بنا بر اظهارات سخنگوی وزارت خارج? اسرائیل، از لحاظ بیولوژی کارشناسان بیولوژیک اسرائیل تمام تلاش خودشان را به کار بسته اند تا ارتباط ژنتیکی میان پشتونها و یهودیان را به اثبات برسانند تا اینکه به این طریق مؤرخان اسرائیلی را یاری کنند که گویا پشتونها در اصل از ریش? یهودیان واسرائیلی ها اند.
ادامه مطلب
____________________
ظاهرشاه : من از قبیله ی یهودی بنیامین هستم !
خود ظاهرشاه ( بابای ملت پشتون ) اقرار کرده بود که از قوم بنیامین یهود بنی اسرائیل استند / در بسیاری نشرات جهان مطالب بسیار جالب در باره یهودی الاصل بودن و بنی اسرائیل بودن اوغان ها ( پشتون ها ) نشر شده است / زلمی خلیل زاد و چند رفیق اوغانش که در بیروت درس می خواندند در همان دوران جوانی از دین اسلام به دین یهودی تغییر عقیده دادند و از آن وقت تا حال برای یهودیت کار می کنند / دولت اسرائیل خون پشتون ها را معاینه می کند تا در یهودی بودن و بنی اسرائیلی بودن پشتون ها کدام شک و شبهه باقی نماند و صد فیصد ثابت شود / ادامه مطلب را بخوانید .
_______________________________
جمعه اخیر ماه مبارک رمضان بنا به دستور حضرت آیت الله خمینی رهبر فقید جمهوری اسلامی ایران روز همایش وحدت و همبستگی مسلمانان جهان بمنظور تقبیح جنایات رژیم صهیونیستی می باشد که در سالهای قبل اعلام شد و از سالیان متمادی تا حال این روز بعنوان روز نماد وحدت اسلامی مسلمانان جهان در اکثر کشور های اسلامی و جهان از جمله در پاکستان تجلیل میگردد و در تجلیل از این روز سخنرانان تجاوز رژیم یهودی ( اسرائیل ) را به مردم مظلوم و زجر دیده فلسطین تقبیح و حمایت شان را طی تظاهرات مسالمت آمیز از مردم فلسطین ابراز مینمایند .
در تظاهرات روز جهانی قدس،اکثراً مسلمانان درنقاط مختلف جهان اشتراک مینمایند ، زیرا این راهپیمایی ها بخاطر حمایت مردم فلسطین و آزادی بیت المقدس قبله اول مسلمان صورت میگیرد .
اما دیروز مورخ 2010/9/3 میلادی تظاهرات مسالمت آمیز امسال مردم در شهر کویته بدون خون ریزی پایان نیافت . نماز گذاران و روزه داران شیعی بعد از ادای نماز جمعه ، امامباره کلان ( بزرگ ) شهر کویته را به مقصد میزان چوک ( محل تجمع ) ترک و بعد از رسیدن در آن ساحه انفجار مهیبی رخ میدهد . شاهدان عینی میگویند که شخص انتخار کننده قصد داشت خودش را در بالای موتر در نزدیکی محل سخنرانان ( ستیژ ) برساند و از آنجا خودش را منفجر بسازد زمانی که مردم به وی اجازه ی ورود نداد از بالای موتر پایین افتاد و خودش را در میان جمعیت خاموش و سکوت راهپیمایان به سرعت منفجر ساخت . همزمان با انفجار وی از پنجره های ساختمان بلدیه بالای مردم فیر گردید و تعدادی زیادی از مردم جانهای شان را از دست دادند و تعدادی هم آتش گرفتند . و آنها اظهارات مقامات پولیس را بی اساس خوانده میگویند که پولیس اجازه ورود به منطقه میزان چوک را برای آنها داده بود ند ، اما در تامین امنیت شان اقدام نکره اند و مردم این کار را یک دسیسه از قبل طرح ریزی شده از سوی حکومت میدانند . مردم مدعی اند که بعد از انفجار و فیر بالای مظاهره کنندگان هیچ نیروی پولیس و نیروی آتش فشانی ( اطفائیه ) در محل واقعه نرسیدند و بعد از مدت یک ساعت ، زمانیکه نیروهای ( ایف سی ) و پولیس در محل واقعه رسیدند آنان نیز بالای مردم تیر اندازی زیاد کردند که در نتیجه حدود 60 نفر توسط تیر اندازی آنان به شهادت رسیدند و رسانه ها تعداد مجموعی مجروحین و شهدا را بیشتر از 200 نفر اعلام نموده اند.
مقامات پولیس این گفته های مردم را رد نموده میگویند که آنها بر خلاف مسیر از قبل تعیین شده راهپیمایی نموده و به سمت میزان چوک رفته اند و همچنان از ورود فرد انتحار کننده در میزان چوک ووقوع احتمالی حمله انتخاری آنان را آگاه ساخته بودند .
اکثر زحمی های این حادثه در شفاخانه های سمیچ ، سیول و بولان منتقل و تعدادی از آنان بنا به خونریزی زیاد جانهایشان را از دست دادند .
گفته میشود فرد انتحار کننده جوان 22 ساله بوده و مقدار 10 - 15 کیلو گرام مواد منفجره را به بدن خود بسته بوده و سر جداشده آن نیزدر محل واقعه بجا مانده و تصویر آن در مطبوعات نیز منتشر گردیده است .
گزارش ها میافزاید که دو پیکر شهدا دیروز در قبرستان بروری بخاک سپرده شدند و 72 پیکر دیگر که متعلق به مردم هزاره ، پنجابی ، توری و گلگتی می باشند، امروز ساعت 10 قبل از ظهر در هزاره قبرستان واقع مری آباد با حضور هزاران نفر از شخصیت های مختلف بخاک سپرده شدند . گفته میشود در میان کشته شدگان ده نفر پشتون نیز بوده که در کمپ های جمع آوری کمک ها به سیلاب زدگان مصروف کار بودند .
شاهدان عینی میگویند مردم خشن و عزادار که عزیزان شان را در این واقعه جانگداز از دست داده اند ، آقای علامه دومکی و سید هاشم را در هزاره قبرستان لت و کوب نموده و آنان را مقصر اصلی واقعه دیروز خوانده و نگذاشته اند که در مراسم تدفین شهدا حضور داشته باشند .
امروز در تمام شهر کویته و نواحی مختلف آن هرتال ( اعتصاب ) بود و همه ی دکانهای شهر مسدود بودند .
شیعه کنفرانس چهل روز را سوگ عمومی در صوبه بلوچستان اعلام نموده است و حکومت را مقصر اصلی میدانند و میگویند که افراد مربوط به حکومت در وظایف محوله شان سهل انگاری نموده اند و میگویند اگر حکومت از ورود انتحار کننده آگاهی داشته پس چرا مردم را در جریان نگذاشته و در تامین امنیت مظاهره کنندگان اقدام نکردند.
مقامات حکومتی ادعای شیعه کنفرانس را رد نموده میگویند ، که قبلاً آنها را ازو وقوع حمله و ورود انتحار کننده آگاه ساخته بودند .
واقعه دیروز ، دلخراش ترین واقعه در سال 2010 میلادی در صوبه بلوچستان می باشد و بعد از واقعه سه روز قبل لاهور کلانترین حادثه در سطح پاکستان محسوب میگردد .
شاهدان عینی میگویند ، که سربراه های مظاهره کنندگان دیروز علامه دومکی ، سید هاشم و عامر طوری بوده است .
مردم شهر کویته از وقوع حادثه المناک دیروز کاملاً متاثر می باشند و تبصره های مختلف در میان شان وجود دارد و سوالی که
تا حال در نزد مردم حل ناشده باقیمانده است این است ، که در حادثه روز گذشته مقصر کیست ؟
منبع: http://www.hazaranetwork.com/forum/topics/1992280:Topic:951237?xg_source=activity
کاندیدای اکادمیسین سیستانی
افغانها یهودی اند یا آریائی ؟
آقای عبدالحمید محتاط، پنجشیری(رجل نظامی) که در کودتای داؤد شرکت داشت و درنخستین کابینه جمهوری داود به حیث وزیر مخابرات انتصاب شد،ولی براثر خبرچینی های کودتای چیان مغضوب ودر منزلش تحت نظارت قرارگرفت، در مدت خانه نشینی خود به نوشتن کتابی پرداخت زیرعنوان «تاریخ تحلیلی افغانستان» وآنرا دراوایل 200? در کشور اُکراین انتشار داده. نگاهی به فهرست این کتاب این ذهنیت را به انسان القا میکند که آقای محتاط تمام همت خود را وقف این امر کرده تا به اثبات برساند که: پشتونها بقایای ده خانود? مهاجر قوم یهود در افغانستان اند، درحالی که درمتن کتاب هیچگونه شواهد و اسنادی از شباهت وهمسویی زبان پشتو با زبان عبرانی را بدست نداده است.
تلاش دیگر مولف کتاب این است تا پشتونها را مردمی بی فرهنگ وبا خصوصیات بسیار بدوی و زشت و تقریباً وحشی صفت و قابل هرگونه تحقیر و توهین معرفی کند. به همین منظور وی دشنام های رکیکی که انگلیسها پس از تباهی قشون متجاوز خود در 1842 به آدرس افغانها داده اند، آن کلمات موهن را برگزیده بامتن انگلیسی و ترجمه دری آن درجلو چشم خوانندگان قرار میدهد تا نشان داده باشد که: این تنها پنجشیریها نیستند که از پشتونها نفرت دارند ، بلکه انگلیسها هم ایشان را به نظر تنفر می دیده اند.
باری درسال 200? با آقای محتاط در شهر گوتنبرگ سویدن دیداری دست داد،او با پیشامدی دیپلوماتیک از من پذیرائی کرد. البته از موضع گیری من درمورد کتابش از میزبان خود چیزهای شنیده بود و انتظار داشت تا از زبان من هم چیزهایی بشنود. من هم بعد از اینکه کارهای فرهنگی او رابه عنوان یک رجل نظامی صاحب قلم ستودم،در مورد تاریخ تحلیلی او یاد آورشدم که ،کتاب اخیر شما در بستر جهان بینی مارکسیزم_ لنینیزم پرورش یافته وتحلیل ها واستنتاجها هم از این دیدگاه آب میخورد ، که امروز دیگر این دیدگاه خریدار چندانی ندارد و آیا بهتر نبود که این کتاب را درهمان آغاز ده? 80 قرن بیستم منتشرمیکردید تا خواننده میداشت؟ با خنده جواب داد: اگر درآن موقع این کار را میکردم، تره کی و امین مرا میکشتند.گفتم اکنون تصور نمیکنید که با اینکار خود قوم بزرگی را با خود دشمن خواهی کرد؟ گفتند: چون من روی این اثرخود مدت بیست سال کار کرده بودم، اگرآنرا چاپ نمیکردم، تمام زحمات من به هدر میرفت.
گفتم که روشنفکران پشتون میگویند: شما که کوشش کرده اید تا پشتونها را بقایای ده خانواده یهودی درافغانستان به اثبات برسانید، آیا ممکن است بگوئید که چه شباهت هائی میان زبان پشتو وزبان عبری(یهودی) یافته اید؟ آقای محتاط با خنده گفتند که:(البته این خاطرات از روی حافظه است که با آقای محتاط هنگام صرف غذا رد وبدل شده و شاید عین کلمات ایشان نباشد، مگر محتویات گفتمان همین است) آنچه من دراین کتاب نوشته ام مبتنی برتحقیقات دانشمندان شوروی ودیگر محققان غربی است. دانشمندان ومحققان شوروی 60 هزار مقاله وکتاب در مورد افغانستان و مردم آن نوشته اند. دراینجا من گفتم ، متاسفانه تمام آن 60 هزار مقاله ونوشته ، بقدر 60 سطر سخن بدرد بخور در خود ندارند و بر مبنای همین تحقیقات غلط و ناقص اتحاد شوروی بر کشورما تجاوز کرد و سرانجام دیدیم که نه تنها شوروی دراین کشور ناکام و با شکست مواجه شد، بلکه نظام شوروی هم از هم متلاشی گردید. و مثال زدم که یکی از این دانشمندان شرقشناس روسیه آقای داکتر کارگون( فعلاً ریئس انستیتوت شرق شناسی اکادمی علوم روسیه فدراتیف) باری در سمینار شیرشاه سوری درزمان حاکمیت داکتر نجیب درکابل شرکت کرده بود، اودر سخن رانی خود اظهار کرد: بلی شیرشاه سوری یکی از شعرای زبردست زبان پشتو بود !؟ اعضای سیمنار همگی به این گفته دکتور شوروی خندیدند مگر آهسته، و مرحوم کاندیدای اکادمیسین صدیق روهی دست بلند نمود وبجوابش گفت: جناب داکتر کارگون، شیرشاه سوری یکی ازسربازان دلیر افغان در سپاه همایون پسربابر درهند بود که سلطنت را از همایون گرفت و او را از هند به ایران فراری ساخت، او نه شاعر زبان پشتو بود، ونه هم سواد نوشتن داشت ، حاضرین کف زدند و داکترکارگون خجالت زده از عقب مکروفون بجایش رفت. البته محتاط صاحب هم این مثال مرا ردنکرد وعلاوه نمود که او فقط نظریات دانشمندان خارجی اعم از روسی وغیره را ارائه داده است نه اینکه خود با آن نظریات موافق بوده باشد.
با طالبان و طالبانیسم چه باید کرد؟ هویتگرایی (قسمت اول)
با طالبان و طالبانیسم چه باید کرد؟ انتخاب (قسمت دوم)
با طالبان و طالبانیسم چه باید کرد؟ عملیات انتحاری (قسمت سوم)
با طالبان و طالبانیسم چه باید کرد؟ افغانستان تغییر (قسمت چهارم)
با طالبان و طالبانیسم چه باید کرد؟ سه راه حل (قسمت پنجم)
صلحطلبی، هدف غاییِ سیاست
طالبانِ قدرت، نشسته بر پوستین استبداد دینی
#نسل کشی هزاره ها - شیعیان در افغانستان!
داعش را امریکا ایجاد کرد
پیامد صلج امریکا و طالبان در قطر
[عناوین آرشیوشده]
بازدید دیروز: 48
کل بازدید :652056
پیش به سوی عدالت، صلح و امنیت در افغانستان
غزنی؛ ولایت والی ساز - تجربه تلخ [65]
جایگاه علی علیه السلام درهستی [17]
چه کسی به طالبان پول میدهد؟ [43]
دانلوود نرم افزار اسلامی [19]
چرا همدستی طالبان در روز قدس [20]
در انتخابات پارلمان به اصلح رای بدهیم [4]
در انتخابات پارلمان به اصلح رای بدهیم [3]
رد مطالب شبکه تقرثه انگیز اهلبیت توسط آیت الله محقق کابلی [21]
نقش علم و دانش در پیشرفت انسان [7]
آمریکا و سیاست دوگانه در افغانستان [6]
عید سعید غدیر بر مسلمین مبارکباد [5]
مسلمانان قربانی فتوای ملا و مفتی! [23]
60% مبتلا به مشکلات روانی و روحی! [5]
دشمنان صلح و امنیت در افغانستان [13]
[آرشیو(28)]
تابستان 1387
بهار 1387
زمستان 1386
پاییز 1386
تابستان 1386
بهار 1386
زمستان 1385
تابستان 1385
بهار 1385
پاییز 1388
بهار 1388
زمستان 1388
بهار 1389
تابستان 1389
تابستان 1388
تابستان 89
زمستان 88
بهار 89
پاییز 89
زمستان 89
بهار 90
تابستان 90
پاییز 90
زمستان 90
بهار 91
تابستان 91
پاییز 91
زمستان 91
بهار 92
تابستان 92
پاییز 92
زمستان 92
بهار 93
تابستان 93
زمستان 93
پاییز 93
بهار 94
تابستان 94
پاییز 94
زمستان 94
بهار 95
تابستان 95
بهار 96
پاییز 96
زمستان 96
نوشته های پیشین وبلاگ
بدنبال آرامش
مجله مینه - پشتو
شورای جهانی هزاره
پایگاههای اطلاع رسانی مراجع تقلید
آیت الله محقق کابلی
زبان انگلیسی یاد بگیریم
علیجان زاهدی غزنوی
کودکان افغان عکس و تصویر
سلامت روان فرزندان
نسیم رهایی / ککرک غزنی / محمدی
آیت الله محقق کابلی
حزب وحدت
سایت شهید مزاری
سایت دانشگاه کاتب هزاره
سایت آیت الله محسنی
سایت ریاست جمهوری افغانستان
تاجیک مدیا
متن کامل قرآن کریم - دانلود
موسیقی افغانی برای وبلاگ
کشتار شیعیان در کراچی یا در هر کجای دیگر تاکی و تا چند!؟
مجمع علمی فرهنگی نور
سایت امام هادی- آیت اله محقق غزنوی
وبلاگ پشتو -جامعه روحانیت پشتونهای شیعه
سایت موسوی لاری - دانلوود کتاب
جمهوری سکوت
معلم عزیز رویش - مدیر لیسه معرفت غرب کابل
پیوندهای فرهنگی مذهبی
شریف حبیبی
از غزنی / واسع هیله من
آلبوم عکس و تصویر این وبلاگ
سایت جنبش ملی افغانستان
اندیشه مثبت
افغانستان پس از جنگ
تاجیک مدیا
سادات افغانستان
وبلاگ حقوقی صارم
لینکستان وبلاگهای افغانستانی
سایت گشایش
سایت غرجستان
سایت طلوع فجر
آموزش زبان انگلیسی
هفته نامه نىای غؤنه
غرجستان
تاجیک مدیا
قلم بیقرار
خبرنامه علودانی
هزاره پیوند
خبرهای تازه از علودانی
وطندار
کودکان وطن
خوات معاصر
خوات آنلاین
روزنه امید
برگ سبز - محمد رحمتی
ناهور - خوات
رو به فردا
درد دلهای یک باچه مهاجر
محمد شفق خواتی
استاد علیزاده مالستانی
مدرسه محمدیه غزنی
مردم مالستان
وحدت نیوز
نگاه فردا
سروش صبا
هم صنفی
در رثای بابه مزاری
مجله اخوت
هزاره پیوند
حزب وحدت
صادقی نیلی
هیله من غزنوی
علودانی
مشفق
بشیر احمدی
خوات آنلاین
قلم بیقرار
کودکان افغانستان
جامعه اسلامی علودانی
محمد صابری شملتو
جامعه نو شوکت علی محمدی
جمهوری سکوت
ابرار
دورتر از چشم اقیانوس
شریف سعیدی
نقش والدین در سلامن روان فرزندان
وحدت نیوز
مدرسه علمیه محمدیه
خوات معاصر
خوات آنلاین
حوات زیبا
خوات دانلود
رو به فردا