مولوی جمشیدی در گفتوگو با شفقنا: جنایت زابل از جهل و نا آگاهی نسبت به دین ریشه گرفته/ سربریدن در متون فقهی هیچ یک از مذاهب اسلامی جایگاهی ندارد
شفقنا افغانستان- چگونه میتواند انسانی با نهایت قساوت قلب و این گونه وحشی سفت، کارد بر گلوی کودک، زن و مردان بی گناهی بکشد که هیچ نقشی در این موش و گربه بازی های وحشیان افسار گسیخته دست غرب و دولت مردان بی کفایت و طمّاع به اصطلاح رهبر نداشته اند و تنها به گناه رنگ، چهره، لهجه و مذهب باید از این دنیای بی ارزش و فانی این گونه وحشیانه رخت بر کنند، مگر این مردمان چیزی یا حتی آرزویی بیشتر از نفس کشیدن در وطنی آرام، از دولت مردان شان خواسته بودند؟ جواب خون این بی گناهان را که خواهد داد، آیا باید این بار هم فقط با ابراز تأسف و بیانیه ای اجمالی این جنایت را هم به گذر زمان بسپاریم تا جز شرمنده گی برای تاریخ چیزی عاید حال مظلومان نشود.
شهادت فجیعانه و وحشیانه هم وطنان عزیزمان به نام قومیتشان، خبرنگار شفقنا افغانستان را واداشت تا گفت و گویی ترتیب دهد با یک تن از علمای فقه حنفی، مولوی عبدالغنی جمشیدی، رئیس کمیته علمای روند سبز ولایت هرات، و از وی در مورد ارتکاب و جایگاه چنین جنایاتی ازنظر دین اسلام خصوصاً مذهب اهل سنت خواهان جزئیات شده است.
حکومت برنامه مشخص برای جلوگیری از نفوذ داعش ندارد
مولوی عبدالغنی جمشیدی: متأسفانه ما در افغانستان حکومتی نداریم که برای چنین موضوعاتی خصوصاً در بحث داعش خط سرخ و پالیسی مشخصی را در نظر بگیرد، و اگر ازنظر بومی روی این پدیده دقیق تر بنگریم، داعش در افغانستان جایگاهی ندارد، چرا که ازلحاظ شرعی وقتی اعمال این گروه را بنگریم از قبیل بحث سوزاندن، بحث زنده به زیر تانک کردن، سر بریدن و … هیچ جایی ندارد و هر کس که مرتکب چنین اعمال فجیع میشود برخلاف دین عمل کرده، از سوی دیگر ما در افغانستان، میبینیم که حتی کسانی که نهایت افراط را دارند، موافق با این چنین رفتاری نیستند، پس مردم ما به هیچ وجه داعش را نمیپذیرند و کسانی که چنین اعمالی را انجام میدهند کسانی هستند که از بیرون آمده و مزدور و جاسوس اجنبی هستند.
جنایاتی چنین فجیع از جهل و نا آگاهی نسبت به دین ریشه گرفته در متون فقهی این جنایات هیچ جایگاه ندارد
بحث سر بریدن افراد بی گناه خصوصاً اطفال و زنان و همچنین سنگسار خودسرانه، از جهل و ناآگاهی نسبت به دین مبین اسلام ریشه گرفته است، ما وقتی که به کتب فقه مراجعه میکنیم، خصوصاً در متون معتبر فقه احناف، بحث سربریدن هیچ جایگاه مثبتی در آن ندارد، و به صورت وسیع تر اگر نگاهی بیندازیم در هیچ یک از مذاهب اسلامی این جنایات توجیهی ندارد، به جز در جهل مطلق و بی خبری از قوانین دین اسلام، به خصوص بالای مسافرین بی گناهی که از مسیری میگذرند و از آن بدتر بالای اطفال و زنان و کهنسالان.
افغان ها نمیتوانند چنین جنایاتی را مرتکب شوند، امنیت ملی باید هویت این جانیان را مشخص کند/ بین هموطنان ما بحث مذهب و قومیت نباید مطرح باشد
وظیفه امنیت ملی و استخبارات کشور ما است تا هویت و ملیت این جانیان را مشخص کند چرا که ما نمیتوانیم تشخیص دهیم و از ذهن خود چیزی را گفته نمی توانیم که این جنایات را چه کسانی انجام داده اند، ولی آن گونه که از رسانه ها شنیده و دیده ایم گفته شده که افرادی که این جنایات را مرتکب شده اند خصوصاً این مورد اخیر که از همه تکان دهنده تر بود که در آن حتی کودکان و زنان کهن سال سر بریده شده اند، کار این گروه بوده و اگر چنین چیزی واقعیت داشته باشد به غیر از خارجیان و نوکران اجنبی و جاسوس اجنبی هیچ کس دیگر نمیتواند مرتکب چنین جنایاتی شود و بحث این که این افراد شیعه، سنی، تاجیک، هزاره، پشتون یا ازبک بوده اند نباید در کشور ما مطرح شود، چرا که ما مسلمانیم و در اسلام چنین موضوعاتی به هیچ وجه مطرح نیست و هر کس از این نام استفاده کند جز این که تیشه به ریشه دین میزند سود دیگری را ندارد.
سنگسار در اسلام به ندرت و با شرایط خیلی خاص جواز دارد/ سنگسار رخشانه به هیچ عنوان وجه فقهی و اسلامی نداشت
در بحث سنگسار هم که در اسلام به آن اشاره شده، (که البته این بحث مفصل است و بهتر است که برای موشکافی بیشتر در این رابطه دقیق تر مطالعه شود، و در اینجا به آن اشاره ای اجمالی میکنیم) شریعت اسلام در بعضی موارد خاص به جاری شدن حد سنگسار اجازه داده، که فراهم شدن آن شرایط در یک زمان اگر نا ممکن نباشد به ندرت پیش می آید چرا که اسلام بیشتر سعی بر آن دارد که این حد جاری نشود و گناه پوشیده بماند، تا بلکه شخص گناه کار توبه کند و بازهم تأکید می کنم، شرایطی که میتوان به آن استناد کرد تا حد سنگسار جاری شود شرایطی نیست که به آسانی مهیا باشد، که یکی از موارد آن این است که چهار انسان بالغ به چشم سر دیده باشند و شهادت بدهند. و تأکید شده که هر چهار تن باید شهادت بدهند و برای اجرای حد سنگسار، شهادت سه تن کافی نیست و در این حالت جاری نخواهد شد، تا جایی که حتی آن سه تن حد تهمت میخورند چرا که در دین مبین اسلام آبروی یک انسان اهمیت بسیار بالایی دارد و به همین اساس در متون فقه احناف این سنگساری که اخیراً بالای رخشانه شده است هیچ جایگاهی ندارد و از طرفی هم تا جایی که ما اطلاع داریم پدر رخشانه، او را به یک انسان پیر و از پا افتاده نکاح کرده آن هم بدون رضایت دختر و چنین نکاحی هیچ گاه صحت ندارد و خود آن نیز زنا محسوب میشود و وقتی نکاح صحت نداشته باشد این دختر متأهل نبوده و در این حالت حتی اگر خدای نکرده فرض کنیم که چنین گناهی مرتکب شده، حد سنگسار بالای او جاری نمیشود و تنها حد دره بالای او جاری خواهد شد آن هم در شرایط اثبات جرم که ملزومات خود را دارد و هر کسی هم نمیتواند این حد را جاری کند.
انتهای پیام
www.af.shafaqna.com
با طالبان و طالبانیسم چه باید کرد؟ هویتگرایی (قسمت اول)
با طالبان و طالبانیسم چه باید کرد؟ انتخاب (قسمت دوم)
با طالبان و طالبانیسم چه باید کرد؟ عملیات انتحاری (قسمت سوم)
با طالبان و طالبانیسم چه باید کرد؟ افغانستان تغییر (قسمت چهارم)
با طالبان و طالبانیسم چه باید کرد؟ سه راه حل (قسمت پنجم)
صلحطلبی، هدف غاییِ سیاست
طالبانِ قدرت، نشسته بر پوستین استبداد دینی
#نسل کشی هزاره ها - شیعیان در افغانستان!
داعش را امریکا ایجاد کرد
پیامد صلج امریکا و طالبان در قطر
[عناوین آرشیوشده]
بازدید دیروز: 38
کل بازدید :651705
پیش به سوی عدالت، صلح و امنیت در افغانستان
غزنی؛ ولایت والی ساز - تجربه تلخ [65]
جایگاه علی علیه السلام درهستی [17]
چه کسی به طالبان پول میدهد؟ [43]
دانلوود نرم افزار اسلامی [19]
چرا همدستی طالبان در روز قدس [20]
در انتخابات پارلمان به اصلح رای بدهیم [4]
در انتخابات پارلمان به اصلح رای بدهیم [3]
رد مطالب شبکه تقرثه انگیز اهلبیت توسط آیت الله محقق کابلی [21]
نقش علم و دانش در پیشرفت انسان [7]
آمریکا و سیاست دوگانه در افغانستان [6]
عید سعید غدیر بر مسلمین مبارکباد [5]
مسلمانان قربانی فتوای ملا و مفتی! [23]
60% مبتلا به مشکلات روانی و روحی! [5]
دشمنان صلح و امنیت در افغانستان [13]
[آرشیو(28)]
تابستان 1387
بهار 1387
زمستان 1386
پاییز 1386
تابستان 1386
بهار 1386
زمستان 1385
تابستان 1385
بهار 1385
پاییز 1388
بهار 1388
زمستان 1388
بهار 1389
تابستان 1389
تابستان 1388
تابستان 89
زمستان 88
بهار 89
پاییز 89
زمستان 89
بهار 90
تابستان 90
پاییز 90
زمستان 90
بهار 91
تابستان 91
پاییز 91
زمستان 91
بهار 92
تابستان 92
پاییز 92
زمستان 92
بهار 93
تابستان 93
زمستان 93
پاییز 93
بهار 94
تابستان 94
پاییز 94
زمستان 94
بهار 95
تابستان 95
بهار 96
پاییز 96
زمستان 96
نوشته های پیشین وبلاگ
بدنبال آرامش
مجله مینه - پشتو
شورای جهانی هزاره
پایگاههای اطلاع رسانی مراجع تقلید
آیت الله محقق کابلی
زبان انگلیسی یاد بگیریم
علیجان زاهدی غزنوی
کودکان افغان عکس و تصویر
سلامت روان فرزندان
نسیم رهایی / ککرک غزنی / محمدی
آیت الله محقق کابلی
حزب وحدت
سایت شهید مزاری
سایت دانشگاه کاتب هزاره
سایت آیت الله محسنی
سایت ریاست جمهوری افغانستان
تاجیک مدیا
متن کامل قرآن کریم - دانلود
موسیقی افغانی برای وبلاگ
کشتار شیعیان در کراچی یا در هر کجای دیگر تاکی و تا چند!؟
مجمع علمی فرهنگی نور
سایت امام هادی- آیت اله محقق غزنوی
وبلاگ پشتو -جامعه روحانیت پشتونهای شیعه
سایت موسوی لاری - دانلوود کتاب
جمهوری سکوت
معلم عزیز رویش - مدیر لیسه معرفت غرب کابل
پیوندهای فرهنگی مذهبی
شریف حبیبی
از غزنی / واسع هیله من
آلبوم عکس و تصویر این وبلاگ
سایت جنبش ملی افغانستان
اندیشه مثبت
افغانستان پس از جنگ
تاجیک مدیا
سادات افغانستان
وبلاگ حقوقی صارم
لینکستان وبلاگهای افغانستانی
سایت گشایش
سایت غرجستان
سایت طلوع فجر
آموزش زبان انگلیسی
هفته نامه نىای غؤنه
غرجستان
تاجیک مدیا
قلم بیقرار
خبرنامه علودانی
هزاره پیوند
خبرهای تازه از علودانی
وطندار
کودکان وطن
خوات معاصر
خوات آنلاین
روزنه امید
برگ سبز - محمد رحمتی
ناهور - خوات
رو به فردا
درد دلهای یک باچه مهاجر
محمد شفق خواتی
استاد علیزاده مالستانی
مدرسه محمدیه غزنی
مردم مالستان
وحدت نیوز
نگاه فردا
سروش صبا
هم صنفی
در رثای بابه مزاری
مجله اخوت
هزاره پیوند
حزب وحدت
صادقی نیلی
هیله من غزنوی
علودانی
مشفق
بشیر احمدی
خوات آنلاین
قلم بیقرار
کودکان افغانستان
جامعه اسلامی علودانی
محمد صابری شملتو
جامعه نو شوکت علی محمدی
جمهوری سکوت
ابرار
دورتر از چشم اقیانوس
شریف سعیدی
نقش والدین در سلامن روان فرزندان
وحدت نیوز
مدرسه علمیه محمدیه
خوات معاصر
خوات آنلاین
حوات زیبا
خوات دانلود
رو به فردا