وَإِن طَآئِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ اقْتَتَلُواْ فَاءَصْلِحُواْ بَیْنَهُمَا فَإِن بَغَتْ إِحْدَیهُمَا عَلَى الاُْخْرَى فَقَتِلُواْالَّتِى تَبْغِى حَتَّى تَفِى ءَّ إِلَىَّ اءَمْرِ اللّهِ فَإِن فَآءَتْ فَاءَصْلِحُواْ بَیْنَهُمَابِالْعَدْلِ وَاءَقْسِطُوَّاْ إِنَّ اللّهَ یُحِبُّ الْمُقْسِطِینَ
و اگر دو طائفه از مؤ منین به نزاع و جنگ پرداختند، پس فورى میان آنان صلح و آشتى بر قرار کنید. سپس اگر یکى از دو گروه بر دیگرى تجاوز کرد، پس با آن متجاوز بجنگید تا به فرمان خداوند روى کند. پس اگر طائفه متجاوز بازگشت (و دست از تجاوز خود برداشت )، میان آن دو گروه با عدالت صلح برقرار کنید و عدالت به خرج دهید. همانا خداوند عدالت پیشه گان را دوست دارد.
پیام ها:
از این آیه نیز ده ها درس مىتوان گرفت که ما به بعضى از آنها اشاره مى کنیم :
1 گرچه ایمان مانع درگیر شدن نیست ، ولى نزاع میان مؤ منین یک جرقه است نه یک جریان ، موقّت است نه دائمى . زیرا کلمه “اِقتَتلوا” نشان از پدید آمدن نزاع است ، نه دوام آن واگر دائمى بود مى فرمود: “یَقتَتلون “
2 ادب به ما مى گوید که مسائل منفى و زشت را مستقیما به مخاطب خود نسبت ندهیم . (در این آیه نفرمود: و اگر دو طائفه از شما، بلکه فرمود: از مؤ منان ، یعنى شما اینکاره نیستید) (اِقتتلوا)
3 طبیعت جنگ پاى همه را به میان مى کشد و تنها به دو گروه درگیر قانع نیست . (کلمه “اقتتلوا” جمع آمده وگرنه مى فرمود: “اقتتلا”)
4 مسلمانان در برابر مشاهده و اطلاع از درگیرى میان خود، متعهّد ومسئولند وبى تفاوتى را ممنوع مى دانند. (فَاصلِحوا)
5 براى آشتى دادن و برقرارى صلح میان مسلمانان با سرعت و بدون تاءخیر قیام کنیم . (حرف (فاء) در “فَاصلِحوا” نشانه سرعت است )
6 اگر یکى از دو گروه درگیر یاغى گرى کرد، همه اُمّت اسلامى باید بر ضدّ او سریعاً بسیج شوند. (فَاِن بَغَتْ... فقاتلوا الّتى تَبغى )
7 براى برقرارى یا حفظ امنیّت و عدالت ، حتّى اگر لازم شد باید مسلمانان یاغى کشته و فدا شوند. آرى ، خون یاغى ارزش ندارد. (فَاِن بَغتْ... فقاتلوا...)
8 در برابر خشونت باید خشونت به خرج داد. (فَاِن بَغتْ... فقاتلوا) (در نظام اسلامى نباید به یاغى مهلت و فرصت داده شود)
9 در سرکوب یاغى ، طفره نرویم و مسامحه نکنیم . (فقاتلوا) (حرف (فاء) علامت تسریع است )
10 در سرکوب یاغى ، کارى به خانواده ، زن و فرزند او نداشته باشیم و فقط به سراغ خودش برویم . (فقاتلوا الّتى تَبغى )
11 در سرکوب یاغى هیچ شرط و ملاحظه اى نداشته باشیم ؛ خودى باشد یا غریبه . (فقاتلوا الّتى تَبغى )
12 قیام مسلمین ، هدف مقدّس دارد.(حتّى تَفى ء الى ...)
13 مدّت مبازره تا رسیدن به هدف است ، (حتّى تَفى ء الى امر اللّه ) و ساعت ، ماه و تاریخ خاصّى ندارد. مثل مدّت مراجعه بیمار به پزشک و مصرف دارو است که تا زمان سلامتى باید ادامه یابد.
14 در سرکوب یاغى ، هدفهاى شخصى ، قومى ، حزبى ، یا انتقام ، خودنمائى و گرفتن زهره چشم از دیگران مطرح نیست ، بلکه یک هدف مطرح است و آن برگشتن یاغى به راه خداست . (حتّى تَفى ء الى امر اللّه )
15 براى آتش بس ، آغاز و شروع بازگشت یاغى به راه حق کافى است . همین که او شروع به برگشت کرد دست از او بردارید، زیرا شرط دست برداشتن از او، بازگشت صد در صد او نیست . (حتّى تَفى ء)
16 در مرحله درگیرى که متجاوز معلوم نیست ، باید تلاش براى خاموش کردن اصل فتنه و ایجاد صلح باشد، (فَاصلحوا) ولى در مرحله بعد که متجاوز و یاغى شناخته شد، خاموش کردن فتنه و ایجاد صلح باید در سمت و سوى دفاع از مظلوم و گرفتن حقّ او از ظالم باشد. (فَاصلحوا بینهما بالعَدل )
17 وظیفه مسلمانان در شرائط مختلف تفاوت دارد؛ گاهى اصلاح است و گاهى جنگ . (در این آیه ، هم کلمه “اصلحوا” دو بار آمده است و هم کلمه “قاتلوا”)
18 در اصلاح میان دو گروه باید خسارت و غرامت جنگ را از متجاوز گرفت . (بالعَدل )
حضرت على علیه السلام فرمود: اُمّتى که حقّ ضعیفش از قوى بدون تردید گرفته نشود، قداست و ارزشى ندارد.(124)
19 هر کجا طوفان غرائز و غضب و لغزشگاهى بود، سفارشات پى درپى لازم است . (بالعَدل ، اقسطوا... یحبّ المقسِطین )
20 اصلاحى ارزش دارد که حقّ به صاحبش برسد، وگرنه سکوت ذلّت بار، مرگ آفرین و تحمیلى است . (اصلحوا... اقسطوا)
21 هر کجا مسئله تحمّل مشکلات در کار است ، از اهرم محبّت استفاده کنید. (انّ اللّه یُحبّ المقسطین )
کسانى محبّت خداوند را دریافت مى کنند که بر اساس عدل و قسط حرکتى کنند وگرنه ساکت کردن دو طرف جنگ بدون برقرارى عدالت ، محبوب خداوند نیست . (یحبّ المقسِطین )
با طالبان و طالبانیسم چه باید کرد؟ هویتگرایی (قسمت اول)
با طالبان و طالبانیسم چه باید کرد؟ انتخاب (قسمت دوم)
با طالبان و طالبانیسم چه باید کرد؟ عملیات انتحاری (قسمت سوم)
با طالبان و طالبانیسم چه باید کرد؟ افغانستان تغییر (قسمت چهارم)
با طالبان و طالبانیسم چه باید کرد؟ سه راه حل (قسمت پنجم)
صلحطلبی، هدف غاییِ سیاست
طالبانِ قدرت، نشسته بر پوستین استبداد دینی
#نسل کشی هزاره ها - شیعیان در افغانستان!
داعش را امریکا ایجاد کرد
پیامد صلج امریکا و طالبان در قطر
[عناوین آرشیوشده]
بازدید دیروز: 34
کل بازدید :652497
پیش به سوی عدالت، صلح و امنیت در افغانستان
غزنی؛ ولایت والی ساز - تجربه تلخ [65]
جایگاه علی علیه السلام درهستی [17]
چه کسی به طالبان پول میدهد؟ [43]
دانلوود نرم افزار اسلامی [19]
چرا همدستی طالبان در روز قدس [20]
در انتخابات پارلمان به اصلح رای بدهیم [4]
در انتخابات پارلمان به اصلح رای بدهیم [3]
رد مطالب شبکه تقرثه انگیز اهلبیت توسط آیت الله محقق کابلی [21]
نقش علم و دانش در پیشرفت انسان [7]
آمریکا و سیاست دوگانه در افغانستان [6]
عید سعید غدیر بر مسلمین مبارکباد [5]
مسلمانان قربانی فتوای ملا و مفتی! [23]
60% مبتلا به مشکلات روانی و روحی! [5]
دشمنان صلح و امنیت در افغانستان [13]
[آرشیو(28)]
تابستان 1387
بهار 1387
زمستان 1386
پاییز 1386
تابستان 1386
بهار 1386
زمستان 1385
تابستان 1385
بهار 1385
پاییز 1388
بهار 1388
زمستان 1388
بهار 1389
تابستان 1389
تابستان 1388
تابستان 89
زمستان 88
بهار 89
پاییز 89
زمستان 89
بهار 90
تابستان 90
پاییز 90
زمستان 90
بهار 91
تابستان 91
پاییز 91
زمستان 91
بهار 92
تابستان 92
پاییز 92
زمستان 92
بهار 93
تابستان 93
زمستان 93
پاییز 93
بهار 94
تابستان 94
پاییز 94
زمستان 94
بهار 95
تابستان 95
بهار 96
پاییز 96
زمستان 96
نوشته های پیشین وبلاگ
بدنبال آرامش
مجله مینه - پشتو
شورای جهانی هزاره
پایگاههای اطلاع رسانی مراجع تقلید
آیت الله محقق کابلی
زبان انگلیسی یاد بگیریم
علیجان زاهدی غزنوی
کودکان افغان عکس و تصویر
سلامت روان فرزندان
نسیم رهایی / ککرک غزنی / محمدی
آیت الله محقق کابلی
حزب وحدت
سایت شهید مزاری
سایت دانشگاه کاتب هزاره
سایت آیت الله محسنی
سایت ریاست جمهوری افغانستان
تاجیک مدیا
متن کامل قرآن کریم - دانلود
موسیقی افغانی برای وبلاگ
کشتار شیعیان در کراچی یا در هر کجای دیگر تاکی و تا چند!؟
مجمع علمی فرهنگی نور
سایت امام هادی- آیت اله محقق غزنوی
وبلاگ پشتو -جامعه روحانیت پشتونهای شیعه
سایت موسوی لاری - دانلوود کتاب
جمهوری سکوت
معلم عزیز رویش - مدیر لیسه معرفت غرب کابل
پیوندهای فرهنگی مذهبی
شریف حبیبی
از غزنی / واسع هیله من
آلبوم عکس و تصویر این وبلاگ
سایت جنبش ملی افغانستان
اندیشه مثبت
افغانستان پس از جنگ
تاجیک مدیا
سادات افغانستان
وبلاگ حقوقی صارم
لینکستان وبلاگهای افغانستانی
سایت گشایش
سایت غرجستان
سایت طلوع فجر
آموزش زبان انگلیسی
هفته نامه نىای غؤنه
غرجستان
تاجیک مدیا
قلم بیقرار
خبرنامه علودانی
هزاره پیوند
خبرهای تازه از علودانی
وطندار
کودکان وطن
خوات معاصر
خوات آنلاین
روزنه امید
برگ سبز - محمد رحمتی
ناهور - خوات
رو به فردا
درد دلهای یک باچه مهاجر
محمد شفق خواتی
استاد علیزاده مالستانی
مدرسه محمدیه غزنی
مردم مالستان
وحدت نیوز
نگاه فردا
سروش صبا
هم صنفی
در رثای بابه مزاری
مجله اخوت
هزاره پیوند
حزب وحدت
صادقی نیلی
هیله من غزنوی
علودانی
مشفق
بشیر احمدی
خوات آنلاین
قلم بیقرار
کودکان افغانستان
جامعه اسلامی علودانی
محمد صابری شملتو
جامعه نو شوکت علی محمدی
جمهوری سکوت
ابرار
دورتر از چشم اقیانوس
شریف سعیدی
نقش والدین در سلامن روان فرزندان
وحدت نیوز
مدرسه علمیه محمدیه
خوات معاصر
خوات آنلاین
حوات زیبا
خوات دانلود
رو به فردا