Life in Hazarajat
In "liberated" Afghanistan
Rule on Gun-point
Terrorism
April 8, 2002: Bomb blast in Jalalabad, 9 killed, 92 wounded
World"s Largest Opium Producer
The International Narcotics Control Board’s report in 2004 found that opium production in Afghanistan reached 4,200 tonnes - 1000 tonnes more than in 2003.
Afghanistan produced three-quarters of the world"s illicit opium in 2003
The "Jehaid" murderers in action in the Interior Ministry as they entered Kabul after the collapse of Najibullah"s government in April 1992.
Ignorant Taliban
اکتوب
پـشـــــنهاد ــشدن غـــزنی به عــنوان پایتخــت تــمدن اســلام:
ا مــید واری ها، نگــرانی ها !!؟؟
درآخرین دور نشست وزرای فرهنگ کشورهای عضو"ا سیسکو" یاسازمان کشورهای مسلمان، به پشنهاد وزارت فرهنگ وتوریزم افغانستان، قراراست لقب دوره ئی پایتخت یامرکزتمدن اسلام درسال 2013 میلادی به غزنی اهدا شود، همزمان باپخش این خبر، نشانه های رضایت وخشنودی مردم افغانستان به ویژه مرد م غزنی نسبت به آین خبردر سیما وصدای همه رسانه های صوتی، تصویری وچاپی داخلی افغانستان وعدهُ از رسانه های بیرون مرزی مرتبط باقضایای افغانستان پنهان نماند وثابت کننده آن نشست های پیهم فرهنگی،اجتماعی در غزنی ومرکز کشور به خاطراستقبال وپشتیبانی ازین پشنهاد بوده میتواند.
غزنی که درگذشته و به ویژه درعهد امپراتوری بزرگ"غزنویان" نقش ارزندهُ درترویج وگسترش دین ا سلام و فرهنگ اسلامی، ادب وفرهنگ زبان فارسی دری،هنرمعماری ، نقاشی ،خط نویسی وغیره، وعلوم مروجه زمان
داشته است درین سال های اخیرجز ولایت وشهرفراموش شده ونقطه عمیق بی توجهی چیزی نبوده است وتنها خاطره عظمت آن برفرش زمین خاک آلود ودر خموشی عظیم مرد مان این سرزمین وبن بست فضای آن نقش بسته است، گاهی ذ کر نام غزنی دررسانه ها بن بست ها رامیشکند، ولی این صدا، صدای جنگ است وویرانی... وفقط حکایت ازوخامت وضعیت غزنی میکند
ولایت غزنی
از ویکیپدیا، دانشنامه? آزاد.
ولایت غزنین یکی از ?? ولایت افغانستان است. مرکز این ولایت شهر غزنین است و در شرق این کشور قرار دارد.
[ویرایش] تاریخچه
غزنین ولایتی مشهور در زابلستان و پایتخت غزنویان بود.
[ویرایش] تقسیمات استانی
- شهر غزنی مرکز ولایت
- ولسوالی بهرام شهید
- ولسوالی جغتو
- ولسوالی ناور
- ولسوالی اجراستان
- ولسوالی جاغوری
- ولسوالی اجراستان
- ولسوالی مقر
- علاقه داری داری
- ولسوالی ناوه
- علاقه داری آب بند
- علاقه داری گیرو
- ولسوالی قره باغ
- ولسوالی اندر
- علاقه داری ده یک
- علاقه داری زنه خان
منبع: http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%88%D9%84%D8%A7%DB%8C%D8%AA_%D8%BA%D8%B2%D9%86%DB%8C
معرفی عروس البلاد دیروز و غزنه امروز
سازمان علمى ، تعلیمى و فرهنگى اسیسکو در ششمین کنفرانس وزراء فرهنگ کشور هاى اسلامى که در لیبیا برگزار گردیده است تصمیم اتخاذ نمود که در سال ???? شهر غزنى از میان شهر هاى آسیایى به صفت پایتخت فرهنگ اسلامى شناخته شود.
غزنه به فاصله ??? کیلومتری غرب کابل به مساحت ????? کیلومترمربع در بین یک سلسله کهساران قرار گرفته و به گفته "وادیم ماسون" باستان شناس معروف؛ این شهر دارائی مدنیت تاریخی ده هزار ساله میباشد. فقه اللغه نیز غزنه را حتا قبل از اسلام مرکز زابلستان میداند.
کهن ترین نام تاریخی این شهر بروایت بطلیموس "گزنگ" میباشد که در الفبای خروشتی به رشته تحریر در امده است و معنی "گنج" را میدهد. و ی غزنه را از شانزدهمین شهر های "پاروپامیزاد" میداند. امیل بنونست"زبان شناس فرانسوی آنر" گانزاگ " میگوید و در پارچه های بافته شده سغدی نیز "گزنگ" نوشته شده که هر دو همان مفهوم گنج یا خزانه را افاده میکند حتا اعراب آنرا" کنز" میگویند که دارائی عین مفهوم"خزانه و گنج"میباشد.
نقشه فعلی غزنی شامل ?? ولسوالی
( هیوان تسانگ سیاح چینایی بتاریخ ?? جون???م مطابق ?? دوباره از طریق کشور ما عبور نموده است. وی در مورد غزنی در سفر نامه خود بخط "هو- سی-نه" چنین نوشته است : که غزنه مرکز سلطنت "تیسوکیوچا"؛ اراکوزیا (زابلستان)بوده و در عین حال شهریست خیلی مستحکم و استوار. غزنه در زمان فرود آمدن کوشانی ها و یفتلی ها از اهمیت ویژه ای برخورداربوده چنانچه اخشنور فرمانروای یفتلی ها برای تضمین وحدت آریانا کابل و گندهارا را از آخرین بقایای عناصر کیلداری پاکسازی نموده و ارکوزیا و سیستان را از نفوذ سامانیان نجات بخشید. که درنتیجه قبیله زابل و یفتلی در غزنه مسکن گزین گردیدند و بعد ها این منطقه را بنام زابلستان یاد نمودند.
دسته ای دیگری از یفتلی ها در کابل و غزنه پراگنده شدند و در فتوحات شرقی آریانا رول مهمی را بازی نمودند.
اسکندر مقدونی در فتوحات آریانا از اراکوزیا ((قندهار)نیز از سرزمین غزنه عبور کرده و اسکندریه ای در این شهر بنا نموده است هر چند با تصادم با مردم بومی این محل متحمل تلفات سنگینی در این ناحیه گردیده است.
غزنه قبل از اسلام بخصوس در دوران کوشانی ها پیرو آئین بودایی بوده که بقایای عناصر ((گریگوبودیک)) معبد شابهار((تپه سردار))شاهد این مدعاست
مقبره حضرت حکیم سنایی غزنوی شهر و عارف بزرگ در شهر غزنی که زیارت گاه اهالی غزنی و ویالات دیگر میباشد و روز های سه شنبه جوش و خروش خاص خود را دارد.
از اماکن دیگر این منطقه خرابه های شال و شالنج است. کلمه ای شال در زبان سانسگریت به مفهوم مکان مقدس یا پناهگاه زایرین است که شالنج (شالیز ) روستا موجوده دارائی همین مفهوم میباشد حکیم سنائی رحمه اله علیه میفرماید:
میزبان بودند دو عالم دو یوسف را به دو قحط
یوسف غزنی بدین یوسف مصری به نان
بود بتخانه گروهی ساختند بیت الحرام
بود بدعت جای قومی بقعه شالنگیان
به هر حال سرزمین غزنه در دوره آریائی ها از لحاظ بازرگانی مقام نخست را داشته به قول مورخان راه دوم تجارت افغانستان از شرق غزنه به ولایت پکتیا و از آنجا به سرزمین کنونی پنجاب میرسید. غزنه "گازاکه" به معنی خزانه بقول ((گنگهم)) از مستحکمترین بلاد شرق و بقول نانوس یونانی سرزمین بنیان المرصوص (تسخیر ناپذیر)است.
ابن جو قل این شهر را معمور و گذرگاه هند با دو مرکز کابل و بامیان میداند.
مولف حدود العالم در مورد غزنه میگوید : (غزنه شهریست بر کوه نهاده و با نعمت و جای بازرگانان و با خواسته های بسیار)
و بشاری مینویسد این شهر را چهار در بودی؛ در بامیان؛ در سیستان (دروازه کنک)؛ در شنیز (دروازه ای میری).در گردیز ( دروازه بازار یا دروازه ای باز راه ).
پس میتوان به حق حکم کرد که غزنه این شهرستان سلاطین آل ناصر؛ این بلاد عالمان؛ شاعران و صوفیان نه فقط در هزار سال پیش بلکه در پیش از اسلام نیز دارائی نام و نشان و شهرتی بوده است هر چند نام غزنه با نام محمود پیوند ناگسستنی خورده است.
غزنه و غزنویان
مردمان غزنه از نگاه کتله های نژادی مر بوط به نژاد آرین میباشند هرچند بعضی ها غزنین را کلمه ترکیبی از "غز" (طایفه ای از ترکان) و "نین" به معنی محل اقامت میدانند و مردم غزنی را مربوط به اقوام ترک میپندارند.بهر حال در افق دانش و فرهنگ جهان تاب این مرزبوم هزاران گلهای از بوستان علم و ادب بشگفته ای چون مورخ شهیر ابوالفضل بیهقی؛ دبیر با تدبیر ابونصرمشکان؛ دانشمند نامدار ابوریحان بیرونی؛ سخنسرای ادب فارسی عارف والامقام سنائی غزنوی؛ حماسه سرای معروف و بزرگ فردوسی, شیخ رضی الدین علی لالای غزنوی (داتا گنج بخش)؛ شمس العارفین؛ سید حسن العلوی الغزنوی؛ شیخ اجل سرزری؛ قصیده سرای معروف فرخی سیستانی و عنصری بلخی و صدها شاعرو عارف و عالم دیگر قابل ذکر است.
Old picture of Ghazni military fort (balahe sar
بالا حصار و شهر کهنه غزنی در قدیم
نمای نزدیک بالا حصار و شهر کهنه غزنی
Close Image of Military Fort or Bala e Sar
نمایی بیرونی فعلی بالا حصار و شهر کهنه غزنی
Present Image of Military Fort
Ghazni City in 1839, During the First Anglo Afghan War
تصویر از غزنه در سال های جنگ با انگلیس ها ????
Ghazni Minarets
مناره غزنی
نمائی نزدیک مناره غزنی
Close Image of Ghazni Minarets
نمونه دیگری از تصویر مناره
نمونه دیگر
رسم از نمای قدیمی مناره غزنی
Older image of minaret of Ghazni
آرمگاه حضرت حکیم سنایی غزنوی در شهر غزنی
Shrine of Hakim Sanayee Ghaznawi in Ghazni City
نمای دیگری از زیارت حکیم سنایی غزنوی
دو سه ماه قبل کتاب ترجمه رمان kite runner را به نام «بادبادک باز» خریده بودم و برای خواندنش وقت نکردم تا تعطیلات نوروز، در این روزهای خوب بهاری کتاب را در دست گرفته و به خواندن آن پرداختم، بیاختیار اشکهایم جاری میشد، گریه ام میگرفت به حال خودم و به حال مردمی که قهرمان این داستان اند، پشتونها و هزارهها، و روابط اجتماعی این دو قبیله افغانستانی، تا این که فیلم گدیپرانباز را بدست آوردم و به تماشای آن نشستم، برایم این سوال خلق شد که:
©هالیوود بی هدف فیلم نمیسازد و بدون انگیزه این همه مصرف نمیکند، پس انگیزه آنان از ساختن این فیلم چه بوده است؟
© خالد حسینی که نه هزاره است و نه پشتون با نوشتن این رمان دلش به حال هزاره سوخته یا به حال جیب خودش؟
© چرا دیگران تلاش میکنند که تضاد فیمابین هزاره و پشتون را بزرگتر و بزرگتر کنند؟ و خود در سایهی نشسته از آب گلآلود ماهی بگیرند
در این رمان و فیلم توحش و بربریت پشتونها از یک طرف و مظلومیت هزارهها و نیز خفت و ذلت آنان به نمایش گذاشته شده است!
ریشه تاریخی این موضوع به اینجا بر میگردد که صاحبمنصبان و کارمندان بالا رتبه دولتی برای خدمت در منزل شان همیشه به مستخدم نیاز داشتند و معمولا عسکرهای را که مشغول وظیفه سربازی بودند، را در منزل شان استخدام مینمودند تا به کارهای خانه کمک کنند، که این کار با استخدام سربازان غیر هزاره برای افراد با نام و نشان دولتی آن زمان مشکلات فراوانی را به همراه آورده بود، اهل منزل- خواهر، دختران جوان و حتی همسران شان در امان نبودند، برای رفع این معضل سه راه در پیش داشتند، 1- از خیر مستخدم و نوکر داشتن بگذرند که کبکبه دولتی و خانخانی اجازه گذشتن از این موضوع را نمیداد، 2- این که نوکران را اخته کنند، که باز هم در قرن حاضر قابل انجام نبود، راه سوم این بود که کسانی را استخدام نمایند که قابل اعتماد باشند و چشم به ناموس شان ندوزند، لذا تصمیم عمومی بر این شد که از استخدام سربازان غیر هزاره در داخل منزل خودداری کنند تا شاهد حاملگیهای غیر قانونی و گپ گپ مردم نباشند.
هزارهها را استخدام میکردند، و به تجربه دریافته بودند که عموما انسان های پاک صادق و درستکار اند، و همینطور هم بود.
اما رمان و فیلم هالیوودی آمریکایی گدیپران باز kite runner، چیزی را به تصویر میگذارد که اصلا غیر قابل قبول است و احتمالا در راستای تشدید خصومت بین افغانها و یا اقناع جامعه امریکا و توجیه حمله در افغانستان ساخته و پرداخته شده است که هزارهها و پشتونها را بیشتر از هم دور ساخته و مانع وحدت ملی گردد، و یا هم جامعه آمریکا با دیدن این فیلم به جناب بوش آفرین گویند که حمله در افغانستان کاملا ضروری بوده و ما در آنجا با آدمهای وحشی مثل آصف و قبیله آصف مواجه هستیم، پس کشته شدن سربازان آمریکایی در راه هدفی چنین بزرگ بد نیست! شاید هم منظورهای دیگری از ساخت این فیلم باشد!!
آنچه لازم است تذکر داده شود این است که هزارهها هرگز تن به ذلت نمیدهند، به خصوص ذلت ناموسی، هزارهها فقیر ترین و محرومترین قشر جامعه افغانستان هستند، سختترین و طاقتفرساترین کارها را آنجام میدهند، همواره جوالیگری کردهاند ولی به کارهای خلاف شرع و وجدان تن ندادهاند، کمتر یافت میشود که دختر هزاره رقاصه بوده و یا به روسپیگری بپردازد، همهی به اصطلاح هنرپیشگانactress سینما و تلویزیون افغانستان کسانی دیگر بوده اند، هزارهها بهروز update هستند و اگر دیگران بگذارند دختران هزاره دانشگاه میروند و به تحصیلات عالی هم دست پبدا میکنند، اما ارزشهای اسلامی و دینی خویش را پایمال نمیکنند، همینطور همجنسگرایی در میان این مردم به ندرت دیده میشود در حالی که برخی از شهرهای کشور در شمال و جنوب به «بچه و بچهبازی» شهرت دارند.
فیلم عمدا بخش مهمی از واقعیتهای تاریخی افغانستان را نادیده میگیرد و از آن حرفی به میان نمیآورد، از جمله چگونگی ظهور و قدرت گیری طالبان در این کشور و یا تجاوز آمریکا به افغانستان و پیامدهای آن.
با طالبان و طالبانیسم چه باید کرد؟ هویتگرایی (قسمت اول)
با طالبان و طالبانیسم چه باید کرد؟ انتخاب (قسمت دوم)
با طالبان و طالبانیسم چه باید کرد؟ عملیات انتحاری (قسمت سوم)
با طالبان و طالبانیسم چه باید کرد؟ افغانستان تغییر (قسمت چهارم)
با طالبان و طالبانیسم چه باید کرد؟ سه راه حل (قسمت پنجم)
صلحطلبی، هدف غاییِ سیاست
طالبانِ قدرت، نشسته بر پوستین استبداد دینی
#نسل کشی هزاره ها - شیعیان در افغانستان!
داعش را امریکا ایجاد کرد
پیامد صلج امریکا و طالبان در قطر
[عناوین آرشیوشده]
بازدید دیروز: 38
کل بازدید :651373
پیش به سوی عدالت، صلح و امنیت در افغانستان
غزنی؛ ولایت والی ساز - تجربه تلخ [65]
جایگاه علی علیه السلام درهستی [17]
چه کسی به طالبان پول میدهد؟ [43]
دانلوود نرم افزار اسلامی [19]
چرا همدستی طالبان در روز قدس [20]
در انتخابات پارلمان به اصلح رای بدهیم [4]
در انتخابات پارلمان به اصلح رای بدهیم [3]
رد مطالب شبکه تقرثه انگیز اهلبیت توسط آیت الله محقق کابلی [21]
نقش علم و دانش در پیشرفت انسان [7]
آمریکا و سیاست دوگانه در افغانستان [6]
عید سعید غدیر بر مسلمین مبارکباد [5]
مسلمانان قربانی فتوای ملا و مفتی! [23]
60% مبتلا به مشکلات روانی و روحی! [5]
دشمنان صلح و امنیت در افغانستان [13]
[آرشیو(28)]
تابستان 1387
بهار 1387
زمستان 1386
پاییز 1386
تابستان 1386
بهار 1386
زمستان 1385
تابستان 1385
بهار 1385
پاییز 1388
بهار 1388
زمستان 1388
بهار 1389
تابستان 1389
تابستان 1388
تابستان 89
زمستان 88
بهار 89
پاییز 89
زمستان 89
بهار 90
تابستان 90
پاییز 90
زمستان 90
بهار 91
تابستان 91
پاییز 91
زمستان 91
بهار 92
تابستان 92
پاییز 92
زمستان 92
بهار 93
تابستان 93
زمستان 93
پاییز 93
بهار 94
تابستان 94
پاییز 94
زمستان 94
بهار 95
تابستان 95
بهار 96
پاییز 96
زمستان 96
نوشته های پیشین وبلاگ
بدنبال آرامش
مجله مینه - پشتو
شورای جهانی هزاره
پایگاههای اطلاع رسانی مراجع تقلید
آیت الله محقق کابلی
زبان انگلیسی یاد بگیریم
علیجان زاهدی غزنوی
کودکان افغان عکس و تصویر
سلامت روان فرزندان
نسیم رهایی / ککرک غزنی / محمدی
آیت الله محقق کابلی
حزب وحدت
سایت شهید مزاری
سایت دانشگاه کاتب هزاره
سایت آیت الله محسنی
سایت ریاست جمهوری افغانستان
تاجیک مدیا
متن کامل قرآن کریم - دانلود
موسیقی افغانی برای وبلاگ
کشتار شیعیان در کراچی یا در هر کجای دیگر تاکی و تا چند!؟
مجمع علمی فرهنگی نور
سایت امام هادی- آیت اله محقق غزنوی
وبلاگ پشتو -جامعه روحانیت پشتونهای شیعه
سایت موسوی لاری - دانلوود کتاب
جمهوری سکوت
معلم عزیز رویش - مدیر لیسه معرفت غرب کابل
پیوندهای فرهنگی مذهبی
شریف حبیبی
از غزنی / واسع هیله من
آلبوم عکس و تصویر این وبلاگ
سایت جنبش ملی افغانستان
اندیشه مثبت
افغانستان پس از جنگ
تاجیک مدیا
سادات افغانستان
وبلاگ حقوقی صارم
لینکستان وبلاگهای افغانستانی
سایت گشایش
سایت غرجستان
سایت طلوع فجر
آموزش زبان انگلیسی
هفته نامه نىای غؤنه
غرجستان
تاجیک مدیا
قلم بیقرار
خبرنامه علودانی
هزاره پیوند
خبرهای تازه از علودانی
وطندار
کودکان وطن
خوات معاصر
خوات آنلاین
روزنه امید
برگ سبز - محمد رحمتی
ناهور - خوات
رو به فردا
درد دلهای یک باچه مهاجر
محمد شفق خواتی
استاد علیزاده مالستانی
مدرسه محمدیه غزنی
مردم مالستان
وحدت نیوز
نگاه فردا
سروش صبا
هم صنفی
در رثای بابه مزاری
مجله اخوت
هزاره پیوند
حزب وحدت
صادقی نیلی
هیله من غزنوی
علودانی
مشفق
بشیر احمدی
خوات آنلاین
قلم بیقرار
کودکان افغانستان
جامعه اسلامی علودانی
محمد صابری شملتو
جامعه نو شوکت علی محمدی
جمهوری سکوت
ابرار
دورتر از چشم اقیانوس
شریف سعیدی
نقش والدین در سلامن روان فرزندان
وحدت نیوز
مدرسه علمیه محمدیه
خوات معاصر
خوات آنلاین
حوات زیبا
خوات دانلود
رو به فردا